DAFTAR
Close
Login to Your Account
Page 1 of 2 12 Last
Results 1 to 10 of 14
  1. King Of Gempak
    Status
    Offline
    Join Date
    Oct 2009
    Location
    "What U Give U Get Back"
    Posts
    19,536
    Post Thanks / Like
    Mentioned
    24 Post(s)
    #1
    Mandi wajib atau dinamakan mandi hadas disebabkan keluarnya mani, keluar darah haid, nifas dan berjunub (bersetubuh) antara suami dan isteri. Menurut pandangan As-Sayyid Sabiq dalam kitabnya Fiqh Sunnah jilid 1 mengatakan bahawa :

    “Mandi adalah meratakan air ke seluruh tubuh”.


    Mandi disyariatkan berdasarkan Firman Allah yang bermaksud : “…dan jika kamu Junub (berhadas besar) maka bersucilah Dengan mandi wajib…”. (Al-Maidah : 6)


    Jelas di sini bahawa mandi wajib adalah menyampaikan air keseluruh anggota-anggota zahir tanpa ada halangan seperti cat, sisik ikan, minyak dan seumpamanya. Jika ada perkara yang menghalang air sampai ke seluruh anggota badan, maka tidak sah mandi tersebut dan ia perlu mengulangi mandi tersebut.


    Perkara-perkara yang mewijibkan mandi


    Bertemu dia khitan atau bersetubuh (masuknya zakar sehingga terbenam kepalanya ke dalam faraj).
    Keluar mani walaupun sedikit.
    Mati melainkan mati syahid.
    Keluar haid bagi perempuan.
    Keluar nifas (darah yang keluar mengiringi bayi ketika perempuan bersalin).
    Wiladah atau melahirkan anak.

    Fardhu mandi
    Pertama :


    Niat


    Keluar mani atau keluar haid dan nifas


    نَوَيْتُ رَفَعَ الْحَدَثِ الْاَكْبَرِ لِلهِ تَعَالَى
    Maksudnya : “Sahaja aku mengangkat hadas besar kerana Allah Taala”.


    نَوَيْتُ الغَسْلَ عَنِ الْحَيْضِ لِلهِ تَعَالَى
    Maksudnya : “Sahaja aku mandi daripada haid kerana Allah Taala”.


    Mandi disebabkan bersetubuh antara suami dan isteri


    نَوَيْتُ الغَسْلَ عَنِ الْجَنَابَةِ لِلهِ تَعَالَى
    Maksudnya : “Sahaja aku mandi junub kerana Allah Taala”.


    Mandi disebabkan keluarnya darah nifas


    نَوَيْتُ الغَسْلَ عَنِ النِفَاسِ لِلهِ تَعَالَى
    Maksudnya : “Sahaja aku mandi daripada nifas kerana Allah Taala”.


    Kedua :
    Menghilangkan najis daripada anggota badan. Iaitu sebelum memulakan mandi, perlulah terlebih dahulu membersihkan atau menghilangkan najis daripada anggota badan.


    Ketiga :


    Mengalirkan atau meratakan air ke seluruh anggota badan. Maksudnya ialah menyampaikan air ke seluruh bulu, rambut, seluruh anggota badan dan mengalirkan air kepada tempat-tempat yang zahir daripada khubul dan dubur.


    Cara mandi


    Sebelum memulakan mandi hadas, maka terlebih dahulu mandi biasa untuk membersihkan tubuh, menghilangkan kotoran dan perkara-perkara yang boleh menghalangkan air sampai ke anggota badan. Perlulah disabun terlebih dahulu sebagai tanda menghilangkan kotoran sebelum mandi hadas. Ingatan saya, jangan ketika mandi hadas anda sabun, kerana sabun itu bukan dari air yang mutlak dan mandi hadas anda boleh menjadi tidak sah di sebabkan sabun tersebut.
    Setelah selesai mandi biasa, di sunatkan mengambil wuduk dahulu sehingga membasuh telinga sahaja dan tidak perlu membasuh kaki lagi. basuhan kaki akan dilakukan akhir mandi nanti. Perkara ini tidak dilakukan pun tidak mengapa kerana ia merupakan perkara sunat sahaja.
    Duduk bertinggung bagi yang berkemampuan. Ini bertujuan untuk membuka semua anggota yang zahir dan mudah untuk mengalirkan air ke kawasan-kawasan sulit tersebut seperti qubul atau dubur. Kalau berdiri pun tidak menjadi masalah, yang paling penting ialah air dapat sampai kepada semua bahagian anggota badan.


    Niat dahulu sebelum mandi (Lihat dalam bahagian Fardhu Mandi di atas). Bagi sesiapa yang tidak pandai dalam bahasa arab boleh dalam bahasa melayu.


    Sunat memulakan mandian disebelah kanan dahulu dan seterusnya disebelah kiri.


    Mulakan mandi wajib dengan mengalirkan air mutlak di salah satu anggota badan dan disertakan dengan niat mandi hadas sepertimana dinyatakan di bahagian fardhu mandi.
    Gosot atau sapu di semua anggota badan yang zahir iaitu dirambut, kepala, telingga, hidung, mata, mulut, tengkok, ketiak, tangan, jari, kuku, badan, pusat, qubul, dubur, kaki, pelipat-pelipat kaki dan tangan, kuku kaki, jari kaki dan sebagainya. Ini bertujuan untuk menyampaikan air di seluruh anggota badan.


    Akhir sekali basuh kaki sebagai penyudahnya, kerana semasa mengambil wuduk tadi kita tidak membasuh kaki.


    Saya rasa ini sahaja untuk perbahasan bab mandi hadas bagi lelaki dan perempuan. Maaf saya menulis artikel ini dengan ringkas dan menggunakan teknik penulisan poin sahaja. Jika ada apa-apa persoalan boleh kemukakan di ruangan komen dibawah ini. Insyaallah saya akan menjawabnya jika masa mengizinkan. Anda juga boleh menyemak di kitab-kitab fiqh, bab bersuci, bahagian mandi.


    http://3.bp.blogspot.com/-Issgg51LEpc/UPDeXfqpiRI/AAAAAAAABr0/gitAf6kEkIk/s320/thanks.gif

  2. # ADS
    Circuit advertisement
    Join Date
    Always
    Location
    Advertising world
    Posts
    Many
     

  3. Gempak Lover FLIZZIE's Avatar
    Status
    Offline
    Join Date
    Jul 2010
    Posts
    428
    Post Thanks / Like
    Mentioned
    0 Post(s)
    #2
    ada aku dengar jirus kanan and kiri 2 kena 3 kali kanan n 3 kali sebelah kiri,confuse lah

  4. Gempak Hardcore matain88's Avatar
    Status
    Offline
    Join Date
    Feb 2010
    Age
    25
    Posts
    1,294
    Post Thanks / Like
    Mentioned
    0 Post(s)
    #3
    Quote @FLIZZIE View Post
    ada aku dengar jirus kanan and kiri 2 kena 3 kali kanan n 3 kali sebelah kiri,confuse lah
    yg ni pun boleh gk tp kene rata seluruh badan la yg paling penting contohnye terjun dlm sungai insyaallah sluruh bdan kene air
    Last edited by matain88; 03-04-2012 at 08:05 PM.

  5. Gempak Lover
    Status
    Offline
    Join Date
    Feb 2012
    Posts
    372
    Post Thanks / Like
    Mentioned
    0 Post(s)
    #4
    good info...

  6. Gempak Lover saiful91's Avatar
    Status
    Offline
    Join Date
    Dec 2009
    Posts
    346
    Post Thanks / Like
    Mentioned
    0 Post(s)
    #5
    nice info...

  7. Gempak Newbie
    Status
    Offline
    Join Date
    Sep 2009
    Posts
    3
    Post Thanks / Like
    Mentioned
    0 Post(s)
    #6
    bagai mn kalau kita gosok kemaluan kita time mandi tu...adakah mandi wajib kita batal...

  8. Gempak Super Hardcore GAME_ON's Avatar
    Status
    Offline
    Join Date
    Sep 2010
    Location
    Penduduk Tak Tetap
    Posts
    2,531
    Post Thanks / Like
    Mentioned
    0 Post(s)
    #7
    Quote @ayie View Post
    bagai mn kalau kita gosok kemaluan kita time mandi tu...adakah mandi wajib kita batal...
    *di sunatkan mengambil wuduk


    klau ko ambek wuduk dan ko sentuh kemaluan ko b'mksd wuduk ko je batal..tp mndi wajib ko tak batal..sbb wuduk akan t'batal klau kte sentuh kemaluan kte.hrap ni membantu
    Hi Si Newbie,Sile Tekan Link Yang Ade Kat Signature Aku Tentang Peraturan2 Yang Ade Kat Gempak.org Ni Ok?
    [GAME_ON]---- ----[GAME_ON]

  9. King Of Gempak
    Status
    Offline
    Join Date
    Oct 2009
    Location
    "What U Give U Get Back"
    Posts
    19,536
    Post Thanks / Like
    Mentioned
    24 Post(s)
    #8
    Quote @GAME_ON View Post
    *di sunatkan mengambil wuduk


    klau ko ambek wuduk dan ko sentuh kemaluan ko b'mksd wuduk ko je batal..tp mndi wajib ko tak batal..sbb wuduk akan t'batal klau kte sentuh kemaluan kte.hrap ni membantu
    yes...game pencerahan yang mantap

    http://3.bp.blogspot.com/-Issgg51LEpc/UPDeXfqpiRI/AAAAAAAABr0/gitAf6kEkIk/s320/thanks.gif

  10. Gempak Senior alarma's Avatar
    Status
    Offline
    Join Date
    Sep 2011
    Posts
    184
    Post Thanks / Like
    Mentioned
    0 Post(s)
    #9
    sbgaimana aku tahu...selesai mandi wajib ni ataw mdi hadas besar..hadas kecil yakni wuduk termasuk skali..mean kita leh terus smyg tanpa amik wuduk skali lagi..kecuali selesai mdi wajib tu korunk membatalkannya lah...

  11. Gempak Super Hardcore GAME_ON's Avatar
    Status
    Offline
    Join Date
    Sep 2010
    Location
    Penduduk Tak Tetap
    Posts
    2,531
    Post Thanks / Like
    Mentioned
    0 Post(s)
    #10
    Quote @Joe View Post
    yes...game pencerahan yang mantap
    pencerahan?ape tu abam joe?

    Quote @alarma View Post
    sbgaimana aku tahu...selesai mandi wajib ni ataw mdi hadas besar..hadas kecil yakni wuduk termasuk skali..mean kita leh terus smyg tanpa amik wuduk skali lagi..kecuali selesai mdi wajib tu korunk membatalkannya lah...
    klau mase ko mndi wajib tu ko ade ambek wuduk dan wuduk ko tak batal bole la g solat teros tnpe ambek wuduk lg..tp klau ko just mndi wajib je tp takde ambek wuduk mknyenye ko takleh la g solat pastu
    Hi Si Newbie,Sile Tekan Link Yang Ade Kat Signature Aku Tentang Peraturan2 Yang Ade Kat Gempak.org Ni Ok?
    [GAME_ON]---- ----[GAME_ON]

Page 1 of 2 12 Last

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

User Tag List

Tags for this Thread