DAFTAR
Close
Login to Your Account
Page 1 of 2 12 Last
Results 1 to 10 of 16
  1. Joe
    King Of Gempak
    Status
    Offline
    Join Date
    Oct 2009
    Location
    "What U Give U Get Back"
    Posts
    19,536
    Post Thanks / Like
    Mentioned
    24 Post(s)
    #1
    ....pastinya korang yang ada jururawat cemaskan...usah risau cubalah tip2 yang Joe cari ini...إن شاء الله...




    Cara Untuk Menghilang Jerawat Batu@Besar
    Ambil telur putih sahaja , masukan telur putih dalam bekas kecilAmbil Kapas, dan ambil cebisan kapas kecil , sapukan telur itu di kapas..


    letakkan di jerawat itu, sebolehnya lakukan cara itu sebelum tidur..


    hasilnya ,jerawat itu akan melekat di kapas itu…


    selamat mencuba…




    Hilangkan Jerawat Halus
    Seringkali jerawat halus ini menganggu fikiran kita. Walaupun tidak kelihatan jelas namun kulit muka masih menggerutu. Untuk mangatasi masalah ini ambil dua sudu tepung ubi. Kemudian dicampurkan dengan air asam jawa. Biar kelihatan pekat. Simpan dalam pei sejuk selama 1/2 jam. Sebelum tidur pakai sebagai mask/topeng.


    Menghilangkan Bekas Jerawat
    Petua 1 : Ambil sepotong ubi kayu. Kupas kulitnya. Buang kulitnya. Bersihkan. Parutkan. Perah untuk dapatkan airnya. Sapukan air perahan pada muka anda yang ada bekas jerawat. Lakukan setiap hari selama seminggu. Insya-Allah, kesannya memuaskan.


    Petua 2 : Tumbuk beberapa batang kulit kayu manis dan jadikan serbuk. Campurkan dengan sedikit air. Sapukan pada bekas jerawat. Amalkan selama seminggu.


    Petua 3 : Ambil 10 helai daun sireh muda, Bersihkan dan tumbuk lumat. Muka hendaklah dibersihkan dengan air suam dan sapukan sireh pada muka terutama di bahagian bekas jerawat. Biarkan kira-kira setengah jam atau hingga kering. Cuci muka bersih-bersih dan lap kering. Amalkan 3 kali seminggu.


    Petua 4 : Selain daripada ulam yang enak dan berkhasiat, pegaga juga boleh digunakan untuk menghilangkan tanda hitam parut jerawat di muka. Caranya ialah dengan mengisar daun pegaga dengan bedak sejuk dan air secukupnya. Pupukkan adunan tersebut di tempat tanda hitam parut jerawat di muka anda setiap hari atau setiap malam sebelum tidur. Campuran kisaran pegaga dan bedak sejuk tersebut boleh disimpan di dalam peti sejuk dengan memasukkannya ke dalam botol yang kering.


    Petua 5 : Asah kulit kayu manis dan campurkan dengan madu lebah. Tempelkan pada muka yang berparut setiap malam. Esoknya, cucilah dengan air suam.


    Petua 6 : Tumbuk sepuluh helai daun sireh muda. Tempelkan pada muka terutama bekas jerawat. Setelah kering, cuci muka dengan air bersih. Amalkan 3 kali seminggu.


    Petua 7 : Kisar timun dan tapis airnya.Tampalkan hampas timun pada wajah yang berparut. Biarkan setengah jam. Kemudian cuci dengan air suam.




    Menghilangkan Jerawat
    Petua 1 : Ambil sedikit asam jawa dan beberapa inci kunyit hidup . Tumbuk kunyit itu dan campurkan dengan asam jawa dan sedikit air . Setelah campuran itu sebati, sapu ratakan ke seluruh muka anda . Biarkan kira-kira 20 minit . Kemudian ketika anda mandi , basuhlah dengan bersih . Jika selalu diamalkan , muka anda akan sukar ditumbuhi jerawat dan kulit menjadi lebih halus .


    Petua 2 : Campurkan air limau nipis dengan satu sudu minyak masak . Sebelum tidur , sapukan campuran tadi ke seluruh muka anda. Sekiranya anda merasa pedih , itu hanya sementara . Esoknya , ambil beberapa keping asam gelugur (asam keping) dan rendam dalam air panas . Setelah sejuk atau suam , basuhlah muka anda dengan air itu . Ambil asam dan gosokkan ke seluruh muka anda . Kuatkan gosokan anda pada tempat -tempat yang berparut. Bairkan beberapa minit , kemudian basuh dengan air biasa. InsyaAllah , muka anda akan menjadi licin dan bersih.


    Petua 3 : Campur bedak sejuk dengan garam dan air asam jawa. Selawat pada Nabi 3 kali. Sapukan di muka dan di tempat jerawat. InsyaAllah, jerawat akan beransur hilang.


    Petua 4 : Hilangkan jerawat dengan sebungkus daun teh (masih hijau). Didihkan kemudian lekatkan ke jerawat.


    Petua 5 : Bersihkan muka. Kemudian cuci dengan air kelapa tua. Biarkan ia kering sendiri. Bilas dengan air bersih. Amalkan 3 kali seminggu.


    Petua 6 : Sejukkan sedikit kanji nasi. Sapukan pada jerawat dan biarkan ia kering di muka. Cuci dengan air suam. Amalkan setiap hari sehingga jerawat berkurangan.


    Petua 7 : Basuh muka dengan air basuhan beras. Setelah kering cuci dengan air bersih. Amalkan selalu.


    Petua 8 : Campurkan putih telur (ayam lampung) bersama satu sudu tepung jagung dan minyak zaitun. Gaul rata dan kemudian sapukan ke seluruh muka. Biarkan sehingga kering dan kemudian bilas dengan air suam. Ia elok untuk kulit bermasalah dan boleh membantu mengatasi jerawat. Amalkan 2 kali seminggu.


    Petua 9 : Sapukan sedikit larutan tepung kanji bercampur air di sekeliling jerawat yang timbul. InsyaAllah ia akan membantutkan pertumbuhan jerawat tanpa sebarang parut.


    lagi petua...


    1. Pastikan wajah sentiasa dalam keadaan bersih.


    2. Jangan terlalu kerap menggunakan mekap yang tebal di wajah


    3. Bersihkan wajah dengans empurna setiap kali selepas mengunakan mekap


    4. Cuci wajah sekurang-kurangnya 3 kali sehari dengan air suam dan gunakan pembersih yangs esuai untuk kulit wajah yang berminyak dan berjerawat. Lakukan dalam urutan berputar.


    5. Jangan lakukan urutan atau pembersihan yang berlebihan kerana ia akan menyebabkan iritasi.


    6. Elakkan daripada memicit jerawat dengan kuku! Memicit jerawat akan menyebabkan kulit menjadi bengkak, merah dan berparut.


    7. Jagalah kebersihan rambut dan tangan kamu. Jangan menyentuh wajah dalam keadaan jari yang kotor. Sebaiknya bersihkan tangan sebelum menyentuh wajah.


    8. Hentikan menggunakan mekap ketika wajah masih berjerawat.


    9. Sering berganti tuala pengelap wajah pastikan tuala tersebut lembut dan bersih


    10. Lindungi kulit dari sinar matahari kerana ia akan meransang kulit mengeluarkan lebih banyak sebum sehingga menyebabkan pertumbuhan jerawat.


    11. Jika jerawat tumbuh di bahagian belakang, pakailah pakaian yang longgar, ringan dan dapat menyerap peluh.


    12. Kurangkan memakai skarf dan topi kerana ia sering menjadi tempat terkumpulnya minyak dan debu


    13. Dapatkan nasihat doktor sekiranya jerawat tidak berkurangan


    14. Kurangkan makanan yang pedas, berminyak dan berkalori.


    dan lagi...


    Jerawat adalah masalah anak muda tetapi ia juga melibatkan orang dewasa. Jerawat terjadi bila kelenjar minyak mengeluarkan terlalu banyak minyak dan sebum di kulit terutamanya di muka , dada dan belakang iaitu kawasan yang mempunyai banyak bulu roma.


    Liang minyak yang tersumbat akan menjadi bintik putih jika ia terjadi di bawah kulit atau bintik hitam jika di lapisan luar kulit. Kulit akan menjadi kemerahan jika radang terbentuk di sekeliling liang tersebut.


    Lebih besar kawasan radang lebih mudah terbentuk nanah dan akan meninggalakan parut jerawat jika tiada perawatan dan ubat yang sesuai. Menghilangkan parut jerawat lebih sukar bila perawatan diabaikan.


    Wajah muka yang penuh dengan parut jerawat sudah tentu menghilangkan seri dan keyakinan diri.


    Punca jerawat.
    Faktor hormon terutama untuk perempuan dalam lingkungan umur subur adalah punca utama masalah jerawat. Majoritinya adalah dalam belasan tahun dan awal 20 'an.


    Faktor seperti ahli keluarga yang banyak jerawat juga memainkan peranan.


    Penggunaan pil perancang, ubat steroid, vitamin B12.


    Kosmetik, pakaian yang ketat atau apa saja yang menutup liang minyak memberi masalah jerawat di kulit.


    Sesetengah dari jerawat timbul dari ketegangan dan stress emosi yang dihadapi setiap hari. Ini mungkin dari penghasilan minyak dan sebum dikulit yang bertambah.


    Terdedah kepada asap dan bahan kimia atau faktor alam sekitar seperti cuaca panas.


    Kebanyakan jerawat akan hilang sendiri jika kulit sentiasa bersih dan sihat. Tetapi sesetengahnya boleh menjadi teruk dan kronik.


    Petua dan cara menghilangkan jerawat dan mengurangkan masalah darinya.


    Bahan paling mudah untuk mengeringkan jerawat adalah krim yang mengandungi Benzoyl peroxida. Dalam kepekatan 5 atau 10 peratus ia mengering dan memudahkan sumbatan liang minyak tanggal. Kesannya boleh dilihat dalam tempoh empat hinga enam bulan.


    Basuh kulit setiap hari tapi jangan terlalu kasar atau kerap.


    Gunakan pencuci kulit muka yang lembut dan air. Pencuci yang mengandungi granule boleh juga digunakan.


    Cuba elakkan sauna muka kerana ia mungkin menjadikan jerawat bertambah teruk.


    Jaga pemakanan anda. Elakkan makanan yang mungkin membuat jerawat lebih teruk. Setiap orang mempunyai alahan kepada jenis makanan yang berlainan dari orang lain.


    Dapatkan rehat yang cukup kerana jerawat mungkin timbul dari perasaan tertekan, ber masalah dan badan yang letih.
    Memakai pakaian bersenam atau harian yang longgar.


    Memakai pakaian ketat, tudung atau headband ketat dari kain yang tidak meresap peluh menambahkan pengeluaran minyak dan risiko jerawat dari kulit berminyak.


    Pilih fesyen rambut yang tidak terlalu menutup wajah dan jaga rambut supaya tidak berminyak yang biasanya datang dari kulit kepala yang kuat berpeluh. Penggunaan bahan penjagaan rambut berminyak harus dielak. Ikat rambut ketika tidur supaya tidak menutup muka.


    Guna mekap muka berasaskan air. Beli mekap yang "noncomedogenic" atau "nonacnegenic".


    Basuh mekap sebelum tidur. Jangan terlalu banyak menggunakan pelembab kulit muka terutamanya waktu malam.


    Elak cahaya ultra ungu matahari atau lampu. Pendedahan yang melampau atau lama merosakkan kulit dan lapisan kulit akan menjadi tua premature dan menutup liang sebum.


    Jangan picit jerawat kerana ia akan menambahkan radang pada kulit dan kulit akan menjadi berlubang dan berparut.


    Rawatan Untuk Jerawat.


    Liang yang tersumbat harus dibuka.
    Ini boleh dilakukan menggunakan produk jerawat yang membuang lapisan atas kulit seperti asid glycolic (alpha hydroxy acid-AHA, poly hydroxy acid-PHA), asid salisilik, benzoyl peroxide atau retinoic acid dalam bentuk cream, lotion atau cecair. Selain menghilangkan jerawat baru, penggunaan berterusan boleh juga menghilangkan parut jerawat.


    Mengurangkan jangkitan bakteria.
    Menggunakan ubat antibiotik "oral" seperti tetracycline, erythromycin boleh dimulakan jika rawatan awal untuk jerawat tidak berkesan. Antibiotik dalam bentuk krim seperti clindamycin dan lain-lain boleh digunakan untuk menghilangkan jerawat yang baru jika tidak mahu menggunakan ubat antibiotik "oral".


    Mengurangkan aktiviti kelenjar minyak.Ia boleh juga dilakukan untuk merawat jerawat. Ubat yang biasa digunakan adalah seperti estrogen dan isotretinoin.

    Last edited by D.; 30-01-2013 at 09:32 PM.

    http://3.bp.blogspot.com/-Issgg51LEpc/UPDeXfqpiRI/AAAAAAAABr0/gitAf6kEkIk/s320/thanks.gif

  2. # ADS
    Circuit advertisement
    Join Date
    Always
    Location
    Advertising world
    Posts
    Many
     

  3. King Of Gempak Anak Pakman's Avatar
    Status
    Offline
    Join Date
    Aug 2011
    Location
    Kepala Batas, Pulau Pinang
    Posts
    10,309
    Post Thanks / Like
    Mentioned
    2 Post(s)
    #2
    sy xde jerawat....

  4. Gempak Hardcore Vialeb's Avatar
    Status
    Offline
    Join Date
    Jul 2011
    Location
    Hiding
    Posts
    1,335
    Post Thanks / Like
    Mentioned
    0 Post(s)
    #3
    ni lah cara yg selamat..jan mkn ubat2..

  5. Gempak SuperStar aling's Avatar
    Status
    Offline
    Join Date
    Feb 2011
    Location
    di tengah2 nya
    Posts
    530
    Post Thanks / Like
    Mentioned
    0 Post(s)
    #4
    jerawat batu ssh nk hilang..putih telur ke kuning telur ke, igt muke ni kek ke?
    dap...dip..dup

  6. Joe
    King Of Gempak
    Status
    Offline
    Join Date
    Oct 2009
    Location
    "What U Give U Get Back"
    Posts
    19,536
    Post Thanks / Like
    Mentioned
    24 Post(s)
    #5
    Quote @aling View Post
    jerawat batu ssh nk hilang..putih telur ke kuning telur ke, igt muke ni kek ke?
    siot ko ni aling...sekali sekali buat mcm kek apa salahnya

    http://3.bp.blogspot.com/-Issgg51LEpc/UPDeXfqpiRI/AAAAAAAABr0/gitAf6kEkIk/s320/thanks.gif

  7. Gempak Newbie
    Status
    Offline
    Join Date
    Dec 2011
    Posts
    48
    Post Thanks / Like
    Mentioned
    0 Post(s)
    #6
    dah mcm2 cara wat..tp xilang2 gak, ble dh hampir nk putus asa..brula nk kurg..


  8. Gempak Newbie
    Status
    Offline
    Join Date
    Nov 2010
    Posts
    25
    Post Thanks / Like
    Mentioned
    0 Post(s)
    #7
    pergi keadi berdekatan...n then bli kertas pasir....pandai2x lah guna kertas tu yerrr....insyallah...

  9. Gempak SuperStar Firegunzer92's Avatar
    Status
    Offline
    Join Date
    Oct 2011
    Location
    Perak Darul Ridzuan
    Age
    22
    Posts
    597
    Post Thanks / Like
    Mentioned
    0 Post(s)
    #8
    Quote @zyeisies View Post
    pergi keadi berdekatan...n then bli kertas pasir....pandai2x lah guna kertas tu yerrr....insyallah...
    asal x gune mesin kelapa je..kesan lagi memuaskan

  10. Gempak Senior syam82s's Avatar
    Status
    Offline
    Join Date
    Jun 2011
    Posts
    139
    Post Thanks / Like
    Mentioned
    0 Post(s)
    #9
    cis..kertas pasir nk buat apa

  11. Gempak Hardcore matain88's Avatar
    Status
    Offline
    Join Date
    Feb 2010
    Age
    25
    Posts
    1,292
    Post Thanks / Like
    Mentioned
    0 Post(s)
    #10
    nice info joe tp kalau yg ader resdung berkesan x

Page 1 of 2 12 Last

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

User Tag List