DAFTAR
Close
Login to Your Account
Page 1 of 2 12 Last
Results 1 to 10 of 16

Thread: Pantun FaceBook

  1. King Of Gempak
    Status
    Offline
    Join Date
    Oct 2009
    Location
    "What U Give U Get Back"
    Posts
    19,536
    Post Thanks / Like
    Mentioned
    24 Post(s)
    #1
    lawak tak la lawak mana tapi berisi

    Ada kisah yang ingin ku kongsi,
    Kisah mengenai dunia teknologi,
    Bagi yang tidak tahu apa itu FB,
    Mohon Google search dengan sendiri.

    Kawan-kawanku ramai yang ada FB,
    Ku kenali di sekolah rendah hinggalah Universiti,
    Mudah bagi kami untuk berkomunikasi,
    Semuanya terletak dihujung jari.

    Pelbagai usia pengguna FB,
    Tak kira tua, dewasa dan remaja muda mudi,
    Bila ditanya tujuan buat FB,
    Jawabnya banyak ilmu hendak dikongsi.

    Bagusnya jika bijak menggunakan FB ,
    Dapatlah saling berkongsi ilmi,
    Namun yang hairannya lain yang jadi,
    Ilmu tidak dikongsi, dosa yang dicari.

    Bukankah tujuan hidup duniawi,
    Banyakkan ibadah untuk bekalan diri,
    Tapi sayangnya manusia zaman kini,
    Dosa yang sudah banyak ditambah lagi.

    Salah guna FB memakan diri,
    Maksiat berganda dimurkai Ilahi,
    Antara punca pergaduhan suami isteri,
    FB digunakan dengan tujuan tak bererti.

    Yang hangat bercinta buat ayat geli-geli,
    I love you, I miss you di wallpost setiap hari,
    Kata update status via Blackberry,
    Takkan lah dah tak ada kredit nak SMS lagi?

    Dinding pula penuh dengan luahan hati,
    Mencarut di status tidak sedar diri,
    Lebih malu sekiranya si gadis yang memaki,
    Merendahkan martabat si empunya diri.

    Gunalah FB untuk saling menasihati,
    Kongsilah ilmu-ilmu yang diketahui,
    Bukan sahaja anda berbakti,
    Pahala yang dicari pasti menanti!

    Selitkan ayat-ayat Quran dan hadis Nabi,
    Jadikan status di wall FB,
    Carilah kalam-kalam hikmah yang mendidik diri,
    Moga dapat menjadi penghias diri.

    Ataupun, uploadlah video dan CD,
    Masukkan link tazkirah di dinding FB,
    Mudah dikongsi, ilmu pun diperolehi,
    Untuk dijadikan bekalan akhirawi.

    Wahai muslim mukmin sejati,
    Marilah bersama kita bersatu hati,
    Ikutilah sunnah perjuangan nabi,
    Dakwah diberi, nikmat dikecapi.

    Sampai disini kisahku kali ini,
    Moga sedikit sebanyak dapat mencuit hati,
    Tidak rugi memanfaatkan teknologi,
    Jauhkan diri daripada godaan duniawi.

    Maaf andai ada yang terhiris hati,
    Aku sekadar ingin menasihati,
    Salam ukhwah ya akhi wa ukhti,
    Hingga kita bertemu lagi.

    Last edited by Joe; 29-11-2011 at 05:57 PM.

    http://3.bp.blogspot.com/-Issgg51LEpc/UPDeXfqpiRI/AAAAAAAABr0/gitAf6kEkIk/s320/thanks.gif

  2. # ADS
    Circuit advertisement
    Join Date
    Always
    Location
    Advertising world
    Posts
    Many
     

  3. King Of Gempak Anak Pakman's Avatar
    Status
    Offline
    Join Date
    Aug 2011
    Location
    Kepala Batas, Pulau Pinang
    Posts
    10,309
    Post Thanks / Like
    Mentioned
    2 Post(s)
    #2
    terbaekk...

  4. Gempak Hardcore Eman2013's Avatar
    Status
    Offline
    Join Date
    Mar 2011
    Location
    iApples@Gempak.Org
    Age
    15
    Posts
    1,451
    Post Thanks / Like
    Mentioned
    0 Post(s)
    #3
    ilmi tu ape ?

  5. Gempak SuperStar are_yie's Avatar
    Status
    Offline
    Join Date
    Dec 2009
    Location
    Home Sweet Home
    Age
    24
    Posts
    576
    Post Thanks / Like
    Mentioned
    0 Post(s)
    #4
    nice share TT..
    “Tidak penting apa yang orang lain fikirkan tentang diri kita tetapi
    apa yang lebih penting ialah apa
    yang kita fikirkan tentang
    diri kita dan orang lain.”

  6. Gempak Lover UlarSawa's Avatar
    Status
    Offline
    Join Date
    Apr 2011
    Location
    Depan laptop
    Posts
    389
    Post Thanks / Like
    Mentioned
    0 Post(s)
    #5
    hahaha , terbaik arh !
    'LIVE LIFE TO THE FULLEST'

  7. Gempak Senior
    Status
    Offline
    Join Date
    Nov 2011
    Posts
    144
    Post Thanks / Like
    Mentioned
    0 Post(s)
    #6
    suke2..

  8. Gempak Newbie
    Status
    Offline
    Join Date
    Jul 2011
    Posts
    36
    Post Thanks / Like
    Mentioned
    0 Post(s)
    #7
    top pantun terbaek..

  9. King Of Gempak EmO's Avatar
    Status
    Offline
    Join Date
    Nov 2010
    Location
    (¬_¬)/¯ Rahsia
    Age
    14
    Posts
    14,599
    Post Thanks / Like
    Mentioned
    5 Post(s)
    #8
    Quote @AimanZikry View Post
    ilmi tu ape ?
    ilmi tu ilmu..
    orang yang banyak ilmu dipanggil ilmiah..
    tak pernah dengar ke..
    tu la asik pikir nak hack je

    >Anime Yang Sedang Ditonton<
    WARNING
    Aku Bukan Otai/Pro/Master, Yang Hebat Sangat Tu Kentut Busuk Jugak
    Aku Tak Kacau Korang, Tak Payah Kacau Aku
    Takde Sape Sakit Hati, Semua Happy


  10. SOL BADGUY
    Guest
    #9
    Quote @EmO View Post
    ilmi tu ilmu..
    orang yang banyak ilmu dipanggil ilmiah..
    tak pernah dengar ke..
    tu la asik pikir nak hack je

    adeh tajam ayat

  11. Gempak Junior MrRayban's Avatar
    Status
    Offline
    Join Date
    Oct 2011
    Posts
    70
    Post Thanks / Like
    Mentioned
    0 Post(s)
    #10
    Gunakan facebook dan teknologi utk kebaikan itu cara yg betul Comel2 pantun

Page 1 of 2 12 Last

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

User Tag List