DAFTAR
Close
Login to Your Account
Page 3 of 5 First 12345 Last
Results 21 to 30 of 43
  1. King Of Gempak mats_85's Avatar
    Status
    Offline
    Join Date
    Apr 2010
    Location
    Bidor, Perak
    Posts
    5,762
    Post Thanks / Like
    Mentioned
    0 Post(s)
    #1





    Mana satu yang betul?


    Cuba cakap biar jelas dan terang. Samada mahsuhkan hutang ptptpn ataupun perjuangan untuk mendapatkan pendidikan percuma?


    Apa itu mahsuhkan hutang ptptn?


    Hutang2 pelajar untuk pembiayaian pendidikan sebanyak rm28billion dihapuskan terus.


    Pendidikan percuma pula?


    Pendidikan tinggi untuk rakyat malaysia adalah percuma.


    Jadi sekarang apa sebenarnya yang mahasiswa perjuangkan? Salah satu atau kedua2nya sekali?


    Mari kita lihat isu neh dari awal.


    Kronologi 1 : Mahsuhkan hutang PTPTN.


    1. Dsai cakap jika pr tawan putrajaya maka hutang ptptn lupus.


    2. Hutang ptptn lupus = pelajar yang dah habis belajar tak perlu bayar hutang lagi.


    3. Ini bermaksud pr yang bercakap pasal pelupusan hutang bukan mahasiswa. Jadi ini boleh memperjelaskan bahawa perjuangan untuk memahsuhkan hutang ptptn ialah perjuangan yang dibawa oleh pakatan rakyat. Jangan kaitkan ia dengan mahasiswa. Mahasiswa boleh setuju dan boleh tidak bersetuju tetapi jangan pandai2 nak salahkan mahasiswa dalam isu neh sebab yang bawa isu neh pkr dan dsai.


    Bukan aku suruh salahkan dsai ataupun pkr cuma nak bagitau bahawa ada orang yang marahkan orang yang salah. Jika ko nak marah atau apa, pastikan sasaran ko betul. Jangan marahkan mahasiswa dalam isu neh. PR berhak menawarkan apa2 manifesto yang bagi mereka ia boleh menambat ahti rakyat. Ko boleh suka dan boleh tak suka tapi itu adalah cara mereka berpolitik. BN juga lakukan perkara yang sama meskipun menawarkan manifesto yang berbeza.


    Jadi sebagai rakyat, tanggungjawab kita ialah menilai, mengkaji, membaca, memahami sejauh mana manifesto2 neh memberikan kesan kepada kehidupan kita. Jika kita rasa manifesto pr itu baik buat kita, maka undi pr, jika rasa sebaliknya maka undi lah parti lawan. Terpulang. Undi adalah hak masing2. Takde siapa berhak paksa ko undi sesiapa.


    Logik ke tak mahsuhkan hutang pinjaman ptptn neh?


    Logik, jika dana negara diurustadbir dengan baik dan cekap.


    Bagaimana pr boleh merealisasikan janji tersebut?


    Undi mereka. Jika mereka menang, hutang ptptn lupus.


    Berdosa tak bayar pinjaman der, mufti cakap haram.


    Memang haram pun. Memang berdosa. Tapi situasi ko sekarang macam neh ;


    Ali : Hey abu aku nak pinjam rm50.

    Abu : Nah amek neh.. bila nak bayar?

    Ali : Tunggu lagi 2 tahun..

    Selepas dua tahun berlalu

    Ali : Hey abu.. aku nak bayar duit ko rm50 ari tue..

    Abu : Tak yah arh.. aku mahsuhkan hutang ko..

    Ali : Berdosa wehh.. haram tak bayar hutang.. mufti cakap berdosa..

    Abu : Memang larh.. dah aku bagi pinjam dan aku bagi lupus.. nak haram apa menda? ****h ke apa ko neh? Orang dah halalkan lagi cakap banyak..


    So dalam isu ptptn situasi adalah sama seperti di atas. Ia haram kalau korang tak bayar hutang sekarang neh sebab bn masih perintah malaysia. Selagi bn perintah malaysia maka hutang ptptn wajib kena bayar.


    Ko tak boleh bagi alasan alahh pr nak lupuskan.. atau apa sebab pr belum amek alih negara neh lagi. Sehingga saat tue tiba maka hutang ptptn adalah wajib dibayar. Jadi jangan pandai2 taknak bayar pula. Sendiri berani tak bayar sendiri tanggung kalau riba naik mencanak2.


    Ada ke duit, yang PR nak lupuskan hutang? Dari mana nak korek duit ?


    PR takde duit. Yang ada duit kerajaan persekutuan. Cara mana dorang nak korek duit itu kena tunggu proses perubahan kuasa berlaku. Masa tue baru boleh bagi detail. Sekarang sembang kencang pun tak guna, data bukan dalam tangan.


    Aku tak setuju mahsuhkan hutang ptptn.. pandai2 nak belajar pandai2 larh bayar.. buat apa belajar pun nak susahkan kerajaan?


    Takde hal. Kalau ko taknak hutang ko dimahsuhkan sebaik pr memerintah malaysia pun takpe. Ko cakap je ko nak bayar sendiri, jangan risau tentang itu oke.


    Eley.. dsai yang perkenalkan ptptn lepas tue dsai sendiri yang nak batalkan. Kelakar gile korang neh kan?


    Yang memperkenalkan ptptn najib selaku menteri pendidikan. Yang luluskan parlimen sebab usul neh dibawa masuk ke parlimen. Samada ia dah dibincangkan ke peringkat kabinet atau tidak aku taktau tapi kalau ada maka ia persetujuan bersama, paling2 koman saham najib lagi tinggi dari saham dsai.


    Negara lain bagi pendidikan percuma tapi cukai tinggi, kalau bn naikkan cukai korang bising tapi belajar nak free jek..


    Negara lain cukai tinggi gaji tinggi der.. ini jawapan yang aku nak jawab tapi klise sangat. Sebab bukan seme negara berpendapatan tinggi tawarkan pendidikan percuma.. yang tak tinggi pendapatan pun ada tawarkan pendidikan percuma. Sekarang neh kita jangan cakap pasal negara orang tapi cakap pasal negara sendiri sudey. Kita lihat beberapa persoalan pokok ;


    - mampu kah kerajaan memberikan pendidikan percuma = mampu.


    - kenapa kerajaan taknak bagi kalau mampu = sebab nak joli duit.


    Jadi, bukan pasal takde kemampuan, ada kemampuan tetapi tiada keinginan sebab matlamat dah lari. Dulu perjuangkan rakyat sekarang perjuangkan poket sendiri. Hasil negara banyak, negara ada pelbagai sumber, tak payah sembang pasal petronas pun, negara tetap mampu tawar pendidikan percuma asal mao dengan takmo jek pun.


    Dalam erti kata lain, ia takde kaitan dengan cukai atau apa sebab kerajaan sebenarnya memang mampu memberikan yang terbaik kepada rakyat jika mereka benar2 ada keinginan untuk buat kerja. Bila takde keinginan itu yang keluar macam2 alasan.


    Jadi anjing dsai je larh korang neh.. nak hapuskan ptptn konon.. kat mana bebudak miskin nak korek duit untuk belajar lagi hah?


    Yang jadi anjing dsai tue ko. Ce fikir, ko cakap dsai perkenalkan ptptn lepas tue sekarang sapa pertahankan dasar tersebut aku atau ko? Jadi boleh nampak tak sapa sebenarnya anjing? Sorry gua tak suka anjing2kan orang.. tapi sebab lue sendiri yang pepandai main2 sebut anjing gua perincikan larh balik der. Tolong faham.


    Bab mana bebudak miskin nak belajar bila hutang ptptn lupus? Simple. Hutang ptptn lupus = yang dah tamat belajar. Bukan utk yang sedang or belum belajar. Itu masuk bab lain.


    Bab lain? Bab apa tue?


    Meh sini aku explain.







    Mahasiswa selama neh dok perjuangkan hapuskan riba dalam ptptn. Maksudnya kalau pinjam rm50 bayar rm50 balik. Tak payah sembang kencang pasal kos pentadbiran apa seme sebab itu under kerajaan persekutuan.


    Contohnya macam neh ;


    Kerajaan dah mewujudkan klinik 1malaysia. So kerajaan akan salurkan dana utk bayar gaji kakitangan klinik 1malaysia. Sama dalam kes ptptn. Kerajaan sendiri patut salurkan dana bagaimana mahu membayar gaji2 kakitangan mereka jangan babitkan ia dengan student sebab ia takde kaitan dengan student. Kalau tak suka, buat je macam biasa. Macam dulu2 dimana pendidikan adalah percuma untuk semua. Simple.


    Dan kronologi kes pendidikan percuma pula begini ;


    Kronologi 2 : Pendidikan percuma.

    1. Bila bab mahsuh ptptn menjadi kecoh.. maka ramai larh yang marah2 cakap bebudak miskin takde duit nak belajar kalau mahsuh ptptn..


    2. Orang cakap bab mahsuh hutang depa dok sembang pasal mahsuh ptptn.


    3. Ptptn tak dimahsuhkan.. sebaliknya diubahsuai = penambahbaikkan je


    4. Ini bermakna ptptn tue kekal wujud. Kekal ada cuma mungkin dengan konsep dan sistem yang berbeza dari yang sedia ada sekarang neh.


    5. Maka inilah juga yang diperjuangkan oleh mahasiswa2 yang berdemo di dataran tue. Hak untuk mendapatkan pinjaman percuma. Tuntutan mereka. Bukan datang dari PR. Tapi suara ahti mahasiswa2 yang ada akal cerdik dan bijak.


    6. Bila hutang pinjaman = dimahsuhkan = automatik mereka2 yang pernah pinjam takde hutang pinjaman lagi. Tapi bagaimana pula dengan yang bakal melanjutkan pelajaran? Kat mana nak cekau duit untuk belajar?


    FAHAMI soalan no enam neh betul2.


    - Hutang ptptn mahsuh? Maksudnya apa? Keadaan neh hanya akan berlaku JIKA PR menguasai malaysia. Betul?


    - Selagi pr tak menguasai malaysia maka hutang ptptn wujud, jadi soalan macam mana budak2 miskin nak belajar jika ptptn mahsuh tidak sepatutnya wujud sebagaimana yang ditimbulkan oleh umno.


    - Dan jika pr menguasai malaysia, bila hutang ptptn mahsuh, maka dasar pendidikan percuma akan diperkenalkan, yakni budak2 miskin tak perlu fikir pecah kepala hotak kat mana nak cekau duit untuk belajar sebab pendidikan percuma. Ko ada duit ka takde duit ka, education is free so nak fikir apa lagi?


    - Dalam erti kata lain, neh bukan benda yang begitu rumit untuk ko pongpang2. Ko pongpang2 sebab ko tak faham fakta. Dah berapa banyak kali aku ajar faham fakta baru ko berhujah. Jangan bercakap tanpa faham fakta, sudahnya buta2 ko kena heret dengan bien ke sana ke mari macam orang tolol.


    7. Sekarang mana nak laksanakan dasar pendidikan percuma?


    - Pendidikan percuma terpakai untuk sesiapa yang berkelayakkan untuk melanjutkan pelajaran ke peringkat tinggi.


    - Pendidikan percuma terpakai untuk mereka2 yang tidak mampu bukan untuk orang2 kaya.


    - Pendidikan percuma terpakai untuk mereka2 yang benar2 mahu berusaha bukan untuk mereka yang malas, berjoli ataupun mendapat kredit yang teruk. Maksudnya kat sini ialah semua orang layak mendapat pendidikan percuma tapi bila dalam tempoh dia belajar didapati keputusan pembelajaran dia sangat gilababi maka segala kos pendidikan yang ditanggung oleh kerajaan dia kena bayar balik satu demi satu tanpa kompromi dan kroni.


    - Ingatlah, jika kerajaan dapat melahirkan lebih ramai mereka2 yang cemerlang maka neh akan membantu kerajaan juga di masa akan datang. Sebab apa? Dah larh belajar pun kerajaan biayai.. kepada siapa larh mereka nak taburkan jasa kalau bukan pada negara neh kan?







    Full stop. Sampai sini.


    Sampai sini memang kita faham sejauh inilah perancangan2 yang telah didedahkan. Tetapi bagi pandangan aku ada beberapa persoalan yang pr sendiri kena fikirkan.


    1. Bagaimana dengan kolej swasta?


    2. Sejauh mana ipta yang wujud boleh menampung jumlah pelajar yang benar2 mahu belajar?


    3. Jika pendidikan percuma neh diperkenalkan apakah ipts akan lumpuh?


    4. Apakah ada pelan perancangan bagi memastikan mahasiswa2 yang terhasil benar2 berkualiti? Kita tidak mahukan kuantiti, ada mahasiswa yang kredit dia sangat cikai. Maaf, bukan kutuk sapa2 oke, tapi sesetengah orang bangga anak dia mahasiswa apa seme tapi kalau tengok sijil adoimakk.. lepas tue bising pongpang2 tak dapat kerja atau gaji tak setimpal kelulusan. Tolong larh faham bukan seme graduan itu berkualiti oke.


    5. Sejauh mana kerajaan akan menanggung pendidikan percuma?


    6. Adakah pendidikan percuma terpakai untuk ipts?


    Oke, ini pula idea aku.


    1. Pendidikan percuma terpakai hanya untuk pelajaran. Untuk makan apa seme, ko cari larh sendiri. Gua pun sedang belajar dan guna duit sendiri. Cakap terus terang.. belajar guna duit sendiri sambil bekerja apa seme lebih mengasyikkan sebab kita lebih menghargai apa yang kita ada. Ia mengajar kita berdikari + tahan lasak + cekal + iltizam. Siyes.


    Dan memang betul pengajian di peringkat ipta takde lah begitu mahal berbanding ipts. Tapi still makan riban2 juga. Aku taktau larh pandangan korang macam mana tapi pandangan aku sendiri student zaman sekarang memang ramai yang malas2 lebih2 lagi siap ada elaun makan minum apa seme. Yang neh bagi aku, kerajaan tak perlu susah payah nak bagi. Sendiri nak makan sendiri cari larh der.


    Ada juga orang yang dapat ptptn beli telefon canggih apa seme. Kalau beli laptop tue consider oke sebab utk study tapi beli smartphone? Apa barang? Beli motor pun takpe sebab nak pergi kerja or belajar tapi beli smartphone or ipad ? Apa barang ?


    Terdapatnya student2 yang akalnya manja. Jadi kalau boleh, perlu ada satu sistem dimana kalau depa nak mohon elaun utk beli motor atau komputer no hal kalau utk perkara2 melalut baik toksah. Student2 neh perlu dilatih habiskan masa bukan sahaja utk belajar malahan bekerja cari duit poket sendiri supaya lebih berdikari di masa hadapan. Semakin banyak tekanan kerja yang dia perolehi semakin bijak dia menanggani stress apabila berjaya tamatkan pelajaran kelak. Itu juga satu kaedah yang bagus supaya berjaya kurangkan aktiviti dorang yang melepak2 dengan gf dan bf di tempat2 yang takde faedah.


    2. Kurangkan kos pendidikan di kolej swasta. Kalau dilihat sekarang neh kolej mementingkan keuntungan yang melampau2. Benda yang boleh cas ratus2 main cekau riban2, sangat2 tidak patut. Tolong tetapkan sejauh mana kolej2 swasta neh boleh pergi. Jangan biarkan dorang melampau2 tetapkan kadar yuran dan etc.


    3. Lebih molek juga, kos pendidikan di ipta dan ipts diselaraskan. Maksudnya apa yang ipta kena bayar, ipts pun kena bayar yang sama. Dan kerajaan boleh bagi kebaikan kepada ipts seperti pengecualian cukai kepada institusi dan tenaga pengajar dan etc2 utk selaraskan kos pendidikan di kedua2 jenis institusi neh.


    4. Jadikan ipts separa kerajaan. Maksudkan kalau tak dapat nak ipta kan seme.. jadikan seluruh insitusi pendidikan yang wujud di malaysia separuh kerajaan. Untung sket kepada rakyat sebab memudahkan mereka belajar dengan kos yang munasabah. Jika kos pendidikan itu munasabah rasanya mereka pun takan pongpang2 pasal pendidikan percuma.. silap2 seme mampu bayar sendiri.


    5. Tolong berikan peluang yang sama rata pada semua untuk belajar. Tak perlu pecahkan ikut kaum, agama atau apa. Tolong larh faham. Dikriminasi tak patut wujud lagi dah di malaysia neh. Dah 55 tahun hidup bersama apa salahnya pupuk semangat kasih sayang sesama rakyat malaysia tanpa kira agama dan bangsa?


    6. Tetapkan balik sesetengah silibus. Ada banyak subject2 yang tak relevant dengan apa yang kita belajar tapi kita kena amek benda tue. Ia seolah2 bagai nak mewujudkan pertambahan kos pun ada aku rasa. So benda2 macam neh perlu ditetapkan semula. Apa yang benar2 kita belajar dan guna jek barulah kita disuruh belajar jangan larh campuradukkan subject2 yang takde kaitan dengan bidang kita. Tah pape larh weh.


    Bagi aku dalam hal neh mudah jek. Sebagai manusia kita akan sentiasa mencari sesuatu yang boleh memberikan nilai pulangan yang terbaik hasil dari pelaburan kita. Kalau korang nak kan nilai pulangan yang terbaik, tolonglah melabur di tempat yang betul. Bai.


    Pstt.. kalau korang ada idea share kat ruangan komen oke.. jangan segan2 cakap jek apa yang korang rasa dan fikirkan..







    Ameno : Dasar pendidikan percuma takan bankruptkan negara der..



    Last edited by mats_85; 23-04-2012 at 11:14 PM.

  2. # ADS
    Circuit advertisement
    Join Date
    Always
    Location
    Advertising world
    Posts
    Many
     

  3. Gempak Hardcore Kidzsad's Avatar
    Status
    Offline
    Join Date
    Jul 2010
    Location
    the sea of eden
    Posts
    1,705
    Post Thanks / Like
    Mentioned
    0 Post(s)
    #21
    dpt agreement ptptn,ambik pen hitam trus tandatangan kontrak..x baca dah perjanjian dalam tuh..bile duit abis,kene byr blk,pndi la plak nak itu la,ini la..time mula2 dpt,pmikiran masih mentah lagi sbb kelabu mata..bile dah abis pmikiran jd brtmbh cerdik plak..sbb tuh blh jd mcm nih

  4. King Of Gempak KiuT-MiuT's Avatar
    Status
    Offline
    Join Date
    Aug 2009
    Posts
    10,838
    Post Thanks / Like
    Mentioned
    69 Post(s)
    #22
    sepanjang pembacaan aku.. rumusan~~~

    time sign ptptn otak tu pikir duit je, time kne bayar balik ligat otak tu pikir alasan.. jalan paling selamat tolak riba. tapi otak lupa agama bukan pada riba je, tapi wajib bayar hutang yg kita pinjam. dah habis hutang baru boleh cakap pasal riba.

    waktu dapat ptptn beli henset baru, time dapat gaji beli kereta baru, time kena bayar balik baru terfikir agama? duit ptptn utk belajar kalau duit tu guna utk lain dah tak amanah (sifat orang munafik).. jangan gunakan agama bermusim utk melepaskan diri dari ptptn.

    waktu belajar sibuk enjoy bila result cukup-cukup makan kita happy.. bila sampai seru ptptn, kita marah sebab orang cina lagi banyak 1st class degree & ptptn di convert ke biasiswa.

  5. Gempak Hardcore Tomoki's Avatar
    Status
    Offline
    Join Date
    May 2010
    Location
    ლ(ಠ益ಠლ) Y U WANT MY LOCATION?
    Posts
    1,726
    Post Thanks / Like
    Mentioned
    18 Post(s)
    #23
    Quote @Kidzsad View Post
    dpt agreement ptptn,ambik pen hitam trus tandatangan kontrak..x baca dah perjanjian dalam tuh..bile duit abis,kene byr blk,pndi la plak nak itu la,ini la..time mula2 dpt,pmikiran masih mentah lagi sbb kelabu mata..bile dah abis pmikiran jd brtmbh cerdik plak..sbb tuh blh jd mcm nih
    Teknik mudah tak nak bayar utang..
    " It takes an idiot to do cool things. That's why it's cool."


  6. Gempak Newbie taiko89's Avatar
    Status
    Offline
    Join Date
    Feb 2010
    Posts
    33
    Post Thanks / Like
    Mentioned
    0 Post(s)
    #24
    bagi pendidikan percuma....mansuh kan ptptn...mansuhkan subsidi minyak..mansuhkan subsidi gula....mansuhkan semua subsidi...tingkatkan gaji pekerja..tingkatkan cukai pendapatan...
    baru dapat status negara maju..

  7. Gempak Hardcore Kidzsad's Avatar
    Status
    Offline
    Join Date
    Jul 2010
    Location
    the sea of eden
    Posts
    1,705
    Post Thanks / Like
    Mentioned
    0 Post(s)
    #25
    Quote @taiko89 View Post
    bagi pendidikan percuma....mansuh kan ptptn...mansuhkan subsidi minyak..mansuhkan subsidi gula....mansuhkan semua subsidi...tingkatkan gaji pekerja..tingkatkan cukai pendapatan...
    baru dapat status negara maju..
    mansuhkan subsidi mnyk nnti ad yg mngamuk jugak..mansuhkan sume la sng..mansuhkan negara malaysia skali..rsenye settle mslh kot

  8. Gempak Hardcore Tomoki's Avatar
    Status
    Offline
    Join Date
    May 2010
    Location
    ლ(ಠ益ಠლ) Y U WANT MY LOCATION?
    Posts
    1,726
    Post Thanks / Like
    Mentioned
    18 Post(s)
    #26
    Quote @taiko89 View Post
    bagi pendidikan percuma....mansuh kan ptptn...mansuhkan subsidi minyak..mansuhkan subsidi gula....mansuhkan semua subsidi...tingkatkan gaji pekerja..tingkatkan cukai pendapatan...
    baru dapat status negara maju..
    Ops.. Sekarang ni cuma orang yg kaya je kena cukai..
    Kalau rakyat biasa pulak kena cukai pendapatan?? Mcm negara luar..

    Confirm ada org ngamuk... Termasuk aku... he..he..
    " It takes an idiot to do cool things. That's why it's cool."


  9. King Of Gempak Wizard's Avatar
    Status
    Offline
    Join Date
    Jun 2011
    Location
    Heart eartH
    Posts
    5,947
    Post Thanks / Like
    Mentioned
    1 Post(s)
    #27
    aku setuju! huhu
    All Dragon Style

  10. Gempak Junior
    Status
    Offline
    Join Date
    Sep 2009
    Posts
    97
    Post Thanks / Like
    Mentioned
    0 Post(s)
    #28
    Quote @~[ aDiK ]~ View Post
    belajo kt IPG aka maktab perguruan..

    free 100% dari yuran n ape2 bayaran...
    siap dapat elaun..

    tapi infrastruktur tahap zaman merdeka sebab ape? peruntukan kerajaan utk infrastruktur tu terhad..
    kalau pikir sekolah kt kampung tu daif.. maktab lebih kurang je..
    budak ekonomi ckp yuran yg studen byr tu tanggung almost separuh pembangunan R&D n infrastruktur..
    harap dana kerajaan seciput.. aku ckp ape yg org cie.. aku x tau pon..
    ni mesti ko pakai myPHD ni kan? betul kan? :)

  11. King Of Gempak mats_85's Avatar
    Status
    Offline
    Join Date
    Apr 2010
    Location
    Bidor, Perak
    Posts
    5,762
    Post Thanks / Like
    Mentioned
    0 Post(s)
    #29
    Quote @Kidzsad View Post
    mansuhkan subsidi mnyk nnti ad yg mngamuk jugak..mansuhkan sume la sng..mansuhkan negara malaysia skali..rsenye settle mslh kot

    amek la positif
    ni kan tentang PTPTN, awat lak minyak pun masuk

  12. King Of Gempak KiuT-MiuT's Avatar
    Status
    Offline
    Join Date
    Aug 2009
    Posts
    10,838
    Post Thanks / Like
    Mentioned
    69 Post(s)
    #30
    mansuhkan ptptn mcm mane si miskin nk belajar kt U?

    pendidikan percuma.. mcm mana IPTS nk survive? kalau free mesti limited.. so si kurang berjaya time SPM mmg xkn masuk U selamanya?

Page 3 of 5 First 12345 Last

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

User Tag List