DAFTAR
Close
Login to Your Account
Page 1 of 3 123 Last
Results 1 to 10 of 27
  1. Gempak Hardcore Remy91's Avatar
    Status
    Offline
    Join Date
    Jun 2010
    Location
    Kuala Terengganu
    Posts
    1,543
    Post Thanks / Like
    Mentioned
    6 Post(s)
    #1



    Ciri-ciri orang kedekut nak belanja orang lain:


    1.Sering makan di kantin sendirian.Tidak kisah jika tiada teman berbual.

    2. Ambil makanan terus bayar supaya selamat dari membayar untuk orang lain. Kadang-kadang tauke suruh kita makan dulu baru bayar. Bagi si kedekut, cara ini mengundang risiko dia kena membayar untuk orang lain nanti.

    3. Jika tak sempat bayar, makan cepat-cepat,segera minta diri dari rakan-rakan dan pergi bayar dahulu makanan sendiri tadi. Katalah ada hal atau nak pergi tandas.

    4. Dalam keadaan sama-sama mengambil makanan, dan nanti mungkin duduk semeja bersama kawan-kawan, maka dia akan pilih makanan yang paling murah. Misalnya makan sepotong buah jambu sahaja, bagitahu kawan “sudah kenyang”. Sedangkan kawan-kawan makan nasi dan lauk pauk. Mesti kawan-kawan tak akan suruh dia bayar. Mereka tak sampai hati.

    5. Dalam keadaan tak dapat ‘lari’ ketika makan bersama kawan-kawan, taktik lain akan dicari. Buat-buat balas SMS ketika tauke sedang mengira di meja makan. Atau bunyikan ringtone telefon bimbit dan bercakaplah sendirian seolah-olah sedang berbual dengan seseorang di telefon.Lebih baik lagi bila nampak tauke datang, bunyikan telefon segera dan pura-puralah bercakap jauh sedikit dari rakan-rakan. Takut orang dengar hal peribadi. Bila nampak kawan dah tolong bayarkan, bolehlah datang semula ke meja makan.

    6. Dalam situasi di atas,boleh juga dicuba cara diamkan diri sahaja. Akan ada nanti kawan yang pemurah dan selalu jadi mangsa membayarkan. Ooh ya, makan dengan orang yang diketahui suka membayar juga merupakan satu tips untuk selamatkan wang sendiri!

    7. Kadang-kadang ada lebih daripada seorang yang berebut nak membayar. Dalam situasi ini, si kedekut bolehlah berpura-pura mengeluarkan dompet dari poket belakang seluarnya. Tapi entah kenapa dompet itu macam terlekat pula; Mungkin tebal lalu tersangkut dan sukar ditarik. Dicuba juga ditarik-tarik namun hampir separuh sahaja keluar. Sedang mencuba-cuba itu, sudah ada kawan yang membayar. Alhamdulillah.... Dompet pun ditekan semula ke dalam poket. Sambil berkata.. ”laaa...., cepat sangat awak nak membayar, patutnya saya yang membayar kali ini..’

    8. Situasi di atas boleh diubahsuai lagi. Kali ini dompet telah terkeluar. Dijenguk-jenguk, tak ada pula duit kecil. Semua RM100 dan RM50. Jangan tunjukkan sangat kepada orang sebelah, nanti dia nampak duit kecil sebenarnya ada.Kalau makan di kedai-kedai makan yang bersaiz kecil atau sederhana, tauke akan katakan tak ada wang tukar. Jangan bimbang, ada kawan yang akan tolong bayar dengan wang kecil nanti. Sekali lagi selamat.

    9. Yang lebih ekstrim lagi (jangan tak percaya, Ini benar-benar berlaku!), jika dia makan di meja lain, belum bayar, makan pun dah tinggal separuh, maka dia akan pindah ke meja kita dengan pinggan dan gelas minumannya sekali. Lagaknya macam nak bersembang dengan kita. Tambahan pula dia nampak kita dah nak hampir ke fasa membayar. Dia pun tumpang semangkuk sambil mempraktikkan mana-mana taktik yang disebutkan tadi.

    Peringatan kepada diri ini dan yang lain, janganlah amalkan sikap kedekut melampau. Terutama dalam soal asyik mengharapkan orang membayar. Tak pernah nak tolong bayar.

    Tumpang makan mahu. Dalam soal berkawan dan bersosial, hal ini diperhatikan oleh kawan-kawan. Lagipun makanan yang kita makan akan menjadi darah daging, membina tubuh, hati, minda, jiwa seterusnya menjelmakan tabiat.Jadi biar dia berkat. Tidak hairanlah si kedekut ini sering ditinggalkan sendirian di tempat duduknya bila tiba waktu minum atau makan.

    Kadang-kadang kawan-kawan akan keluar secara senyap-senyap sahaja.Adakah si kedekut akan dapat membeli kereta baru, rumah baru atau melancong dengan sikapnya yang enggan membayar atau membelanja orang lain itu? Mungkin juga, jika sikapnya itu dapat diamalkan dalam tempoh yang lama.

    Jika kita bersedekah dengan ikhlas, Allah akan membalas dengan yang lebih baik lagi. Rezeki dan harta akan berganda. Sedekah juga menjadi bekal amalan untuk kita di alam barzah.Bukan bermaksud bila kita mengeluarkan wang untuk belanja rakan makan, itu membazir.

    Kita pun tahu giliran kita. Jangan biarkan rakan pemurah menjadi perumah (mangsa). Kita sama-sama ada gaji. Sesetengahnya pula sudah mencecah 5 ribu ditambah elaun lagi hampir 7 ribu. Itu tak kira bisnes sampingan lagi. Nak kedekut apa lagi? Ya Allah jauhkanlah kami dari sifat riya’ dan sifat kedekut. Amiinnn...

    Facebook

    ~Berdiam Diri Adalah Lebih Baik Daripada Melontarkan Bicara Yang Hanya Akan Menampakkan Keb0d0han Diri Sendiri~

  2. # ADS
    Circuit advertisement
    Join Date
    Always
    Location
    Advertising world
    Posts
    Many
     

  3. Gempak Hardcore maadha7's Avatar
    Status
    Offline
    Join Date
    Jan 2013
    Location
    Malaysia
    Age
    17
    Posts
    1,163
    Post Thanks / Like
    Mentioned
    2 Post(s)
    #2
    hapak ekstrem lah kedekut ni ye ..
    " we should believe in our opinion "

  4. King Of Gempak -Mus-'s Avatar
    Status
    Offline
    Join Date
    May 2012
    Location
    syurga yang dinantikan
    Posts
    5,218
    Post Thanks / Like
    Mentioned
    24 Post(s)
    #3
    harap sangat ak jauh daripada sifat mcm ni
    ForeVer ALoNEz

  5. King Of Gempak KiuT-MiuT's Avatar
    Status
    Offline
    Join Date
    Aug 2009
    Posts
    10,838
    Post Thanks / Like
    Mentioned
    69 Post(s)
    #4
    kedekut xpe, berjimat lagi elok, yg penting jgn tamak

  6. Gempak Super Hardcore TechnOveruleZ's Avatar
    Status
    Offline
    Join Date
    Mar 2012
    Location
    Luar Dari Bimasakti
    Posts
    3,783
    Post Thanks / Like
    Mentioned
    16 Post(s)
    #5
    selalu aku nampak org yg bersifat bakhil terutamanya si perokok, selalunya beli rokok mahal-mahal x kisah langsung, bila belanja org makan berkira, pastu sanggup pau rokok org lain walaupun tahu dlm poket dah ada sekotak roko yg belum dibuka


  7. Gempak Hardcore taikoman's Avatar
    Status
    Offline
    Join Date
    Jun 2011
    Posts
    1,501
    Post Thanks / Like
    Mentioned
    4 Post(s)
    #6
    jgn x prcaya mmber ak ad mcm ni sorang... mkn slalu harap org lain.. bila pnjam duit ckp nk byr tp bila mntak serupa mntak ngan lembu.. bila pnjam brg org lain otomatik mnjd property dye... skang dh kne pulau bg insaf cket

  8. Gempak Hardcore Izar87's Avatar
    Status
    Offline
    Join Date
    Jun 2010
    Age
    27
    Posts
    2,145
    Post Thanks / Like
    Mentioned
    2 Post(s)
    #7
    aku tk kedekut aku berjimat
    <-Jom la msuk sini... jom...->

    Buat duit tanpa keluar modal jom msuk sini ...


  9. Gempak Hardcore orenge's Avatar
    Status
    Offline
    Join Date
    Feb 2010
    Location
    Di ladang limau
    Posts
    2,034
    Post Thanks / Like
    Mentioned
    7 Post(s)
    #8
    t'ldpau sikap pnjmt

  10. ~POU~
    Guest
    #9
    xkedekut.. simpan duit nk beli umah

  11. Gempak Junior DETEKTIF's Avatar
    Status
    Offline
    Join Date
    Apr 2012
    Posts
    63
    Post Thanks / Like
    Mentioned
    0 Post(s)
    #10
    Kedekut kt diri sendiri tu...

Page 1 of 3 123 Last

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

User Tag List