Close
Login to Your Account


Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 11
  1. #1
    Status
    Offline
    フェザル's Avatar
    Gempak Hardcore
    Join Date
    Dec 2009
    Location
    Federal Territory
    Posts
    2,167
    Post Thanks / Like
    Mentioned
    0 Post(s)

    Default Info Mengenai Telor Tiruan....

    Merujuk kepada thread AntabellumLady (klik spoiler)
    Telur ayam tiruan di Pulau Pinang
    Telur ayam tiruan di Pulau Pinang

    GEORGETOWN: Rupanya sebiji telur ayam tetapi ia telur ayam tiruan diperbuat daripada bahan kimia yang dikhuatiri boleh memudaratkan kesihatan dan dijual di pasaran terbuka di Pulau Pinang.

    Telur palsu itu bersaiz lebih besar daripada telur ayam sebenar dan apabila dipecahkan ia tidak mempunyai pusat telur, tidak berbau, berkilat dan kasar.


    Demikian menurut Persatuan Pengguna Pulau Pinang (CAP) yang telah menerima aduan daripada pengguna yang membeli 30 biji telur tiruan itu pada harga RM11 di pasar Pulau Tikus di sini semalam.
    Presiden CAP, SM Mohamed Idris, berkata siasatan mendapati kulit telur palsu itu diperbuat daripada lilin parafin, serbuk gypsum dan kalsium karbonat manakala kuning telur dan putih telur menggunakan bahan daripada natrium alginat, alum, geletin, asid benzoik, kalsium klorida, air serta bahan pewarna makanan.

    "Komponen bahan kimia ini boleh menjejaskan kesihatan pengguna seperti mengganggu metabolisme, otak, sel saraf serta menjejaskan fungsi hati," katanya.

    Mohamed Idris berkata, kerajaan harus mengambil tindakan segera merampas dan mengharamkan semua telur ayam palsu itu kerana ia akan memperdaya pengguna selain memberi kesan buruk kepada kesihatan.

    Seorang mangsa pembelian telur ayam palsu yang hanya mahu dikenali sebagai Loh, 50, berkata beliau menyedari telur ayam yang dibelinya dari pasar di Pulau Tikus itu adalah palsu setelah mendengar aduan seorang pembeli menerusi siaran radio.
    "Setelah mendengar aduan seorang pengguna dalam radio, saya terus memeriksa telur yang dibeli itu dan terkejut apabila mendapati telur ayam yang saya dibeli sememangnya palsu," katanya.

    Loh berkata, beliau dan anggota keluarganya telah makan telur ayam palsu itu sejak sebulan lalu. - BERNAMA


    Sedikit info dan gambar aku tambah mengenai nya..

    MANUFACTURING FAKE EGGS



    In China there are fake schools and classes that teach a variety of blatant fraud technology, even eggs can be modulated by chemical materials, but also be able to fry cook, is currently the most popular False course.

    Step 1 modulation of raw materials

    Using 7 kinds of chemical materials, see pic below



    Fake egg was made from calcium carbonate, starch, resin, gelatin, alum and other chemical products.

    Step 2 egg production
    Raw egg into the mold to 2 / 3 full, put calcium chloride, colouring die, the egg appears on the film been announced.



    The ‘yolk’ is shaped in the round mould. ‘Magic water’ containing calcium chloride is used.



    By adding a yellow pigment and become raw egg yolk.

    Step 3 fake egg shape
    In the mold into 1 / 3 raw egg white, like the first package, like dumplings into the egg yolk, egg white into another, into the magic water, a shell eggs will come slowly. Naked egg shape to 1 hour to dry after washing with water, at shells ready.

    Step 4
    Sewing lines through the use of eggs, immersed in paraffin wax, calcium carbonate, such as modulation of the eggshell into a solution, repeated several times until the shell a little dry, immersion in cold water pumping line shape, this point, the egg has been put on a false cloak , You’re done.


    Hard shells are formed by soaking in paraffin wax onto the egg, which are then left to dry.



    Oh yeah The Egg is ready. The artificial egg shell is very fragile and break easily but who cares!!
    Look so real


    Many small bubbles is formed during frying the egg but not many people can tell the difference. The egg look exactly the same, and the eggs taste better than real but you are adding to the statistic of food poisoning person.



    Why make fake eggs ?
    Because of money.

    The cost of fake egg is only 0.55 Yuan/kg, while the true eggs’ market price is 5.6 Yuan/kg.

    Cases of problem foods and food poisoning are widely reported in Mainland China over the last few years.. In 2001, there were 185 cases of food poisoning, affecting about 15,715 people and causing 146 deaths. The cases doubled in 2002. In 2003, the number of reported cases was ten times more than that in 2001, and the number of people suffered was as high as 29,660, including 262 deaths Now In Sept 2008 Nearly 53,000 Chinese children sick from contaminated milk; 4 have died


    Sumber Utusan malaysia di bawah


    Perbezaan telur tiruan (kanan) dan telur asli. – BERNAMA

    PERSATUAN Pengguna Pulau Pinang (CAP) menasihatkan pengguna di Malaysia supaya berhati-hati ketika membeli telur kerana terdapat telur tiruan dijual di pasaran.

    Pagi kelmarin, seorang pengguna datang ke pejabat CAP bersama sedulang telur yang agak luar biasa bentuknya. Menurut beliau, apabila dimasak, telur itu tidak berbau seperti telur biasa dan tidak mempunyai sebarang rasa. Oleh kerana beliau berasa ragu-ragu dengan kandungan telur yang dibelinya itu, beliau membawa telur-telur tersebut ke pejabat CAP dan terus membuat aduan mengenainya.

    Selepas diperiksa, kami mendapati memang benar telur-telur tersebut mempunyai bentuk yang berbeza daripada biasa. Ia besar dan bila dipecahkan tidak kelihatan pusat telur (chalazae - bahan legap yang biasanya terdapat pada putih telur, membendung kuning telur pada bahagian tengah telur). Telur-telur itu juga tidak berbau seperti telur biasa.

    Mengikut satu laporan, telur tiruan adalah perkara biasa di China. Pengguna di negara itu telah dinasihatkan supaya mengawasi telur tiruan ketika mereka hendak membeli telur.

    Mengikut laporan tersebut, telur tiruan mengandungi bahan-bahan kimia. Cangkerangnya diperbuat daripada kalsium karbonat. Kuning telur dan putih telur diperbuat daripada natrium alginat, alum, gelatin, asid benzoik, kalsium klorida serta air dan pewarna makanan.

    Kuning telur dihasilkan hanya dengan mencampurkan pewarna makanan kuning lemon ke dalam adunannya.

    Kalsium klorida ditambah ke dalam adunan telur dan kemudian ke dalam acuan untuk menghasilkan membran telur. Cangkerang telur diperbuat dengan lilin parafin, serbuk gypsum, kalsium karbonat dan bahan-bahan lain.

    Pada amnya bahan-bahan ini adalah penambah makanan tetapi dalam menghasilkan telur tiruan, ia menjadi komponen utama. Oleh itu telur tiruan hanya mempunyai sedikit atau tidak langsung berkhasiat berbanding telur sebenar.

    Perbezaan telur ayam asli (kanan) dan tiruan selepas direbus. – Bernama
    Cara mengenal telur tiruan:

    1. Selepas telur dipecahkan, putih telur dan kuning telur akan segera bercampur.

    2. Cangkerang telur tiruan agak berkilat berbanding telur sebenar, tetapi tidak begitu ketara.

    3. Apabila disentuh dengan tangan, ia terasa agak kasar berbanding telur sebenar.

    4. Apabila telur tiruan digoncang ia akan berbunyi kerana air berlebihan daripada bahan pepejal.

    5. Telur sebenar agak berbau seperti daging mentah.

    6. Ketuk-ketuk sedikit telur itu. Telur sebenar berbunyi lebih rapuh berbanding telur tiruan.

    7. Selepas memecahkan telur tiruan, kuning telur dan putih telur akan cair bersama. Ini disebabkan kuning telur dan putih telur dihasilkan daripada bahan mentah yang sama.

    8. Ketika menggoreng telur tiruan, kuning telur akan mengembang tanpa disentuh.

    Telur adalah sumber protein yang murah dan dimakan oleh penduduk Malaysia. Memandangkan ia merupakan makanan kegemaran ramai, Persatuan Pengguna Pulau Pinang menggesa pihak berkuasa supaya menjalankan siasatan dengan segera berhubung isu telur tiruan ini.

    Tambahan pula, telur tiruan mungkin mengandungi gelatin yang haram dimakan oleh orang Islam.

    S. M. MOHAMED IDRIS

    Presiden CAP
    http://www.utusan.com.my/utusan/info...m&pg=fo_02.htm

    Fikir-fikirkan lah……………

    aiiii...china2~..sampai ke telor pon nak tiru....


    Last edited by フェザル; 07-04-2011 at 02:37 PM.

    YNWA [You'll Never Win Anything]

  2. # ADS
    Circuit advertisement
    Join Date
    Always
    Location
    Advertising world
    Posts
    Many
     

  3. #2
    Status
    Offline
    znospent's Avatar
    Gempak Senior
    Join Date
    Apr 2010
    Posts
    270
    Post Thanks / Like
    Mentioned
    0 Post(s)

    Default

    dasyat sungguh chaina.ingat doirang copy gejet jer.skali ngan telur pun diorg copy

  4. #3
    Status
    Offline
    lautdalam88's Avatar
    Gempak Lover
    Join Date
    Aug 2010
    Location
    rumahhh
    Posts
    305
    Post Thanks / Like
    Mentioned
    0 Post(s)

    Default

    pehh,, bender2 camnir pun ader,, bhye rnirrrr..

  5. #4
    Status
    Offline
    ajiq's Avatar
    Perverted Members
    Join Date
    Jul 2009
    Posts
    6,863
    Post Thanks / Like
    Mentioned
    0 Post(s)

    Default

    umpama jadi bangsa perosak demi duit, bangsa sendiri pun ditipu, ilmu ada guna pada jalan yang salah....haihhhhh


  6. #5
    Status
    Offline
    ninja99's Avatar
    Gempak SuperStar
    Join Date
    Dec 2009
    Age
    25
    Posts
    516
    Post Thanks / Like
    Mentioned
    0 Post(s)

    Default

    dasyat beb..ni info baru...ni bahaya...telur tiruan dah banyak skrng

  7. #6
    Status
    Offline
    SchzPutra's Avatar
    King Of Gempak
    Join Date
    Oct 2009
    Location
    "What U Give U Get Back"
    Posts
    19,534
    Post Thanks / Like
    Mentioned
    24 Post(s)

    Default

    owh...nice info...kena bagi tau kat org umah ni

    http://3.bp.blogspot.com/-Issgg51LEpc/UPDeXfqpiRI/AAAAAAAABr0/gitAf6kEkIk/s320/thanks.gif

  8. #7
    Status
    Offline
    フェザル's Avatar
    Gempak Hardcore
    Join Date
    Dec 2009
    Location
    Federal Territory
    Posts
    2,167
    Post Thanks / Like
    Mentioned
    0 Post(s)

    Default

    Quote @Joelipan View Post
    owh...nice info...kena bagi tau kat org umah ni
    joe...telor ko tiruan gak ke? lariii....

    YNWA [You'll Never Win Anything]

  9. #8
    Status
    Offline
    Arrizal's Avatar
    Gempak Newbie
    Join Date
    Nov 2010
    Location
    kuching
    Posts
    13
    Post Thanks / Like
    Mentioned
    0 Post(s)

    Default

    thanks for the info.. akan lebih berhati2 bila membeli telur di pasa raya

  10. #9
    Status
    Offline
    khairul wee's Avatar
    Banned
    Join Date
    Apr 2011
    Location
    kelantan
    Posts
    2
    Post Thanks / Like
    Mentioned
    0 Post(s)

    Default ambik telur buat ayam kebal

    nape diaorang tak ngeram telur tiruan tuh... mane tau boleh dapat baka ayam kebal sbb benda tu memang asal dari bahan kimia.

  11. #10
    Status
    Offline
    erry azli's Avatar
    Gempak Hardcore
    Join Date
    Oct 2010
    Location
    Dalam Bilik Mandi
    Posts
    1,357
    Post Thanks / Like
    Mentioned
    0 Post(s)

    Default

    berhati2 bila mengoreng telur ...tp macam mana nk klau kite pergi makan kat restoran....yg guna telur palsu, x blh nk cam lah ,mana yg asli atau x

Page 1 of 2 12 LastLast

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

User Tag List

Bookmarks

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •