Close
Login to Your Account


Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 18
  1. #1
    Status
    Offline
    SchzPutra's Avatar
    King Of Gempak
    Join Date
    Oct 2009
    Location
    "What U Give U Get Back"
    Posts
    19,534
    Post Thanks / Like
    Mentioned
    24 Post(s)

    Default Kisah Burung Ababil





    dan kami kirim kepada mereka burung ababil. melontari mereka dengan butiran batu kecila panas, yangmenjadikan tubuh mereka berlubang-lubang seperti daun dimakan ulat.(Q.S.AL Fiil 105: 3-5)

    Surat Al fill di atas menceritakan kisah tentara bergajah yang menyerang kota mekkah di tahun kelahiran nabi muhammad saw. Dalam kitab At-TafsiruKabir karya Fahru razy menjelaskan, nama pemimpin pasukan itu adalah abrahah bin as-shabah al-ashrami,raja Yaman.tujuananya ingin meruntuhkan ka'bah lalu mengalihkan peribadatan haji orang-orang arab ke kuil besar bernama al-qulays yang baru dibangun di kota san'a.tafsir itu juga secara detail menyebutkan bahwa ada 9 atau 12 ekor gajah yang ikutserta dalam penyerangan,yang terbesar bernama mahmud. Namun rencana itu gagal karena datangnya burung-burung yang melempari pasukantersebut dengan batu-batu kecil sampai binasa.

    peristiwa ini pasti benar-benar terjadi.terbukti,ketika surat ini di turun kan di mekah, tidak ada satu pun orang kafir Quraisy yang membantahnya. padahal,mereka banyak mendus takan ayat-ayat yang lain. nah, yang menarik adalah urayan detail mengenai bentuk burung ababil,lemparan batu kecil, dan akibatnya pada tubuh gajah maupun pasukan abrahah. misalnya dalam tafsir majma'ul bayan karya Ibnul Hasan at tabrisi digambarkan bahwa buung itu datang berbondong-bondong dari laut,warnanya ada yang putih,hitam dan hijau.

    setiap burung membawa tiga batu, satu digigt dengan paruhnya,dua di gegng gam masing-masing kakinya.mereka melempari pasukan bergajah yang mau meruntuhkan ka'bah itu.yang kena batu dari arah kepalanya,akan temus keluar dari duburnya.kalo kena dari depan, batu itu keluar dari punggung. akibatnya ,tubuh gajah dan orang-orang itu berlubang seperti daun yang dimakan ulat.kalo kita renungkan sejenak,bukan kah itu gambaran dari luka-luka akibat tembakan peluru yang mampu menembus dan mengyak-ngoyak tubuh?

    Juga gambaran tentang cara burung membawa batu tadi mengingatkankepada bentuk pesawat tempur yang aero dinamis mirip burung seperti F-15 atau sukhoi SU-29. pesawat itu membawa beberapa pealuru kendali di bawah sayap dan moncong senapan mesin dibawah cockpit nya. tentunya, orang Arab Mekah tahun 570 m ysng melihat benda-benda terbang pada waktu itu hanya mengerti bahwa itu aalah burung.demikian juga alloh menyebukan dengan kata "thairan abaabil", supaya mudah di pahami umat waktu itu.

    semua uraian tentang burung ababil dalam kitab-kitab tafsir juga tidak berasal dari rosulluloh saw. jadi,derajatnya pun hanya sebagai kisah,bukan dalil qath'iy yang tidak boleh dibantah.kalo toh memang abaabil adlah burung yang berterbangan,bagaimana mungkin orang arab waktu itu bisa meliahat batu kerikil panas yang kecil di gigitdi paruh nya dan dua lagi di genggam di cakar nya.lagi pula, konon peristiwa itu terjadi dilembah sunyi yang bernama wadimuhassir antara mina dan muzdalifah, dan siapa yang menyaksikan secara mendetail?

    Mungkin saja itu hanya imajinasi para periwayat saat itu.maka seharusnya imajinasi mutakhir pun dibolehkan selama tidak menyangkut soal akidah. tidak mustahil bahwa barangkali yang dimaksud dengan abaabil adalah satu skuadron peswat tempur milik negara islam abad ke-21 ini.lantas, bagai mana bisa masuk ke dalam peristiwa itu? teori lompata waktu sudah semakin mendekati kenyataan.Al-Qur'an sendiri banyak mengungkapkan perjalanan antar waktu,tentang relativitas waktu. kisah isra' mi'raj nabi muhammad saw. sholat besama nabi-nabi tgerdahulu,merupakan perjalanan ke masa lampau.mungkinsaja satu rombongan pesawat tempur muslim tadi sedang terbang berpatroli, lalu terjebak dalam pusaran angin di atas laut merah, yang ternya ta adalah lorong waktu?

    mereka terbawa mundur k abad ke 6 M di atas jazirah arabia dan melihat ada pasukan tentara bergajah akan menyerang ka'bah.bisa jai pilot-pilot muslim itu hafal surat AL-Fiil sehingga mereka tau niat buruk pasukan darat itu, lalu secara refleks menmbaki gencar dari udara. jadi, mungkin merekalah burung-burun abaabil yang dikirim alloh menjadi pelakuperistiwa mukjizat.

    urayan dalam kitb-kitab tafsirpun sudah mirip. mereka bisa disebut dikirim alloh karna sebagai pilot yang beriman pasti akan membela ka'bah.Bagaimana nasib mereka kemudian?apakah bisa kembali ke abad sekarang?kita semua tidak tahu keadaan mereka. ada pendapat bahwa mereka tidak bisa kembali lagi karena kehilangan kendali akibat lompatan waktu dan mereka meninggal, ada pula yang mengatakan bahwa mereka itu kehabisa bahan pangan dan bahan bakar, semua itu wallahu'alam bishawab.maka kisah dselamatkannya ka'bah oleh burung-burung abaabil yang di kirim alloh akan tetep menjadimisteri.barangkali kelak bila mesin waktu sudah ditemukan kiata bisa mundur ke tahun 570 dan melihat sendiri peristiwa pasukan gajah dimekah,apakh burung atau pesawat tempur.walahu'alam.

    kisah mengenai peristiwa Tentera Bergajah Abrahah dan Burung Ababil yang kami adaptasikan menjadi sebuah animasi pendek...





    Last edited by SchzPutra; 14-12-2011 at 06:05 PM.

    http://3.bp.blogspot.com/-Issgg51LEpc/UPDeXfqpiRI/AAAAAAAABr0/gitAf6kEkIk/s320/thanks.gif

  2. # ADS
    Circuit advertisement
    Join Date
    Always
    Location
    Advertising world
    Posts
    Many
     

  3. #2
    Status
    Offline
    21st's Avatar
    Gempak SuperStar
    Join Date
    Sep 2009
    Location
    Johor
    Posts
    956
    Post Thanks / Like
    Mentioned
    0 Post(s)

    Default

    thanks joe.. um, tp kpl trbang skrg ni bnyk yg org yahudi guna..

  4. #3
    Status
    Offline
    SchzPutra's Avatar
    King Of Gempak
    Join Date
    Oct 2009
    Location
    "What U Give U Get Back"
    Posts
    19,534
    Post Thanks / Like
    Mentioned
    24 Post(s)

    Default

    Quote @21st View Post
    thanks joe.. um, tp kpl trbang skrg ni bnyk yg org yahudi guna..
    betulla...kenapa?...

    http://3.bp.blogspot.com/-Issgg51LEpc/UPDeXfqpiRI/AAAAAAAABr0/gitAf6kEkIk/s320/thanks.gif

  5. #4
    Status
    Offline
    mim_dean's Avatar
    Gempak Super Hardcore
    Join Date
    Oct 2010
    Location
    Bilik Member Depan....
    Posts
    2,718
    Post Thanks / Like
    Mentioned
    1 Post(s)

    Default

    Abad ke-21 ni pnjng,,,,,kita br wktu permulaan.... mngkn nnt bnr seperti ape yg di cerita....Wallahualam...

  6. #5
    Status
    Offline
    21st's Avatar
    Gempak SuperStar
    Join Date
    Sep 2009
    Location
    Johor
    Posts
    956
    Post Thanks / Like
    Mentioned
    0 Post(s)

    Default

    Quote @Joe View Post
    betulla...kenapa?...
    ape yg btul? kisah burung tu xkn la kita xnak pecaya?
    cuma tetanya, ape kaitan jet pejuang dgn burung Ababil?

  7. #6
    Status
    Offline
    faizpg's Avatar
    Gempak Hardcore
    Join Date
    Nov 2011
    Posts
    1,997
    Post Thanks / Like
    Mentioned
    1 Post(s)

    Default

    corak bahasa,idea ni dr indon...byk jgk teori2 indon ni,teori kiamat,teori yakjud makjud,teori dajjal...n kebanyakan agak mengarut


    pendapat aku,nk bacaboleh,nk percaya, pk n kaji dolu.

    kenape?sbb:
    ****h sgt sgt ke org dulu smpai burng dgn jet pon xlewh beza

    dah dalam quran terang2 ckp batu dari neraka tu,so nape nk same kan dgn pluru,nape xleh nk percaya mende yg simple,kekuasaan allah tu luas
    maha hebat, allah boleh buat apa saja bila Dia mengkehendakinya.no doubt,mcm kes batu nk ikot nabi,samapi skang msh tergantung...terang2 mende tu batu...bukan sebuah besi berani atau helekopter.

    dan tafsiran yg dibuat adalah berdasarkan imiginasi penulis,sbb apa yg die ckp berdasarkan keadaan semasa,sbb die pernah tgk bom,peluru.
    kalu gitu,aku plak leh waat tafsiran lain,'sbenarnya jet dan bom/yg boleh digugurkan dr jet adalah diinspirasikan dr kisah ni la...sbb die wat rujukan kat quran'

    skedar pendapat je...mgkn penulis btl,mgkn jg salah,x tau nk ckp,tp kalu bedasrkan logik,aku tolak teori penulis ni.
    Ibnu Sina Pinhole Glasses.


    Terapi mata untuk masalah kerabunan

  8. #7
    Status
    Offline
    Fisa91.'s Avatar
    King Of Gempak
    Join Date
    Apr 2010
    Posts
    4,485
    Post Thanks / Like
    Mentioned
    40 Post(s)

    Default

    Quote @faizpg View Post
    corak bahasa,idea ni dr indon...byk jgk teori2 indon ni,teori kiamat,teori yakjud makjud,teori dajjal...n kebanyakan agak mengarut


    pendapat aku,nk bacaboleh,nk percaya, pk n kaji dolu.

    kenape?sbb:
    ****h sgt sgt ke org dulu smpai burng dgn jet pon xlewh beza

    dah dalam quran terang2 ckp batu dari neraka tu,so nape nk same kan dgn pluru,nape xleh nk percaya mende yg simple,kekuasaan allah tu luas
    maha hebat, allah boleh buat apa saja bila Dia mengkehendakinya.no doubt,mcm kes batu nk ikot nabi,samapi skang msh tergantung...terang2 mende tu batu...bukan sebuah besi berani atau helekopter.

    dan tafsiran yg dibuat adalah berdasarkan imiginasi penulis,sbb apa yg die ckp berdasarkan keadaan semasa,sbb die pernah tgk bom,peluru.
    kalu gitu,aku plak leh waat tafsiran lain,'sbenarnya jet dan bom/yg boleh digugurkan dr jet adalah diinspirasikan dr kisah ni la...sbb die wat rujukan kat quran'

    skedar pendapat je...mgkn penulis btl,mgkn jg salah,x tau nk ckp,tp kalu bedasrkan logik,aku tolak teori penulis ni.
    tiap ayat al-quran itu ada makna tersirat dan tersuratnya.
    tersirat dan tersurat pada alam ni.
    setiap kata dalam al-quran itu adalah majaz. dan setiap majaz itu ada hakikatnya.
    tentang apa yg ditulis oleh penulis itu, ada betul dan ada tidak.
    kerana sewaktu kapal terbang dahulu di cipta, dia melihat kepada burung.
    reka bentuk kapal terbang itu diambil dari reka bentuk burung pada ketika itu.
    begitu juga kapal salam, diambil dari reka bentuk ikan paus.
    || Pabila Hadirnya Cinta || Maka Lenyaplah Segala Bukti ||

  9. #8
    Status
    Offline
    faizpg's Avatar
    Gempak Hardcore
    Join Date
    Nov 2011
    Posts
    1,997
    Post Thanks / Like
    Mentioned
    1 Post(s)

    Default

    Quote @Fisabilillah199 View Post
    tiap ayat al-quran itu ada makna tersirat dan tersuratnya.
    tersirat dan tersurat pada alam ni.
    setiap kata dalam al-quran itu adalah majaz. dan setiap majaz itu ada hakikatnya.
    tentang apa yg ditulis oleh penulis itu, ada betul dan ada tidak.
    kerana sewaktu kapal terbang dahulu di cipta, dia melihat kepada burung.
    reka bentuk kapal terbang itu diambil dari reka bentuk burung pada ketika itu.
    begitu juga kapal salam, diambil dari reka bentuk ikan paus.
    tp teori die byk terpengaruh dgn teori omputih iaitu time travel..(penulis byk tgk citer back to the future kot)
    mmg btl,helikopter direka berdasarkan pepatung, kapal terbang dr burung.alam sekeliling dijadikan idea asas dr segi penciptaan.
    Ibnu Sina Pinhole Glasses.


    Terapi mata untuk masalah kerabunan

  10. #9
    Status
    Offline
    stomack's Avatar
    Gempak SuperStar
    Join Date
    Jun 2011
    Location
    Error 505
    Posts
    986
    Post Thanks / Like
    Mentioned
    0 Post(s)

    Default

    soalan: Angrybird ade kne mngena ngan burung ni ke?

    sbab ari tu ada org tu tegur..

    jawapan please


    P
    eluang untuk anda memulakan perniagaan Ice Blended. yeahh!

  11. #10
    Status
    Offline
    luq_haqem's Avatar
    King Of Gempak
    Join Date
    May 2010
    Posts
    16,364
    Post Thanks / Like
    Mentioned
    5 Post(s)

    Default

    Quote @Fisabilillah199 View Post
    tiap ayat al-quran itu ada makna tersirat dan tersuratnya.
    tersirat dan tersurat pada alam ni.
    setiap kata dalam al-quran itu adalah majaz. dan setiap majaz itu ada hakikatnya.
    tentang apa yg ditulis oleh penulis itu, ada betul dan ada tidak.
    kerana sewaktu kapal terbang dahulu di cipta, dia melihat kepada burung.
    reka bentuk kapal terbang itu diambil dari reka bentuk burung pada ketika itu.
    begitu juga kapal salam, diambil dari reka bentuk ikan paus.

    aku sokong bnda2 tuh mcm satu perumpamaan jer... xder y lebeih dari tuh....
    Ok Ok Ok saya tahu saya lelaki yang kacak, Terima Kasih sebab bukak signature nih

Page 1 of 2 12 LastLast

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

User Tag List

Bookmarks

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •