Close
Login to Your Account


Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 19
  1. #1
    Status
    Offline
    D.
    D.'s Avatar
    King Of Gempak
    Join Date
    May 2009
    Location
    In Your Face!!
    Age
    20
    Posts
    5,145
    Post Thanks / Like
    Mentioned
    44 Post(s)

    Default 10 Negara Paling Bersih Di Dunia

    10) Colombia

    Columbia

    EPI score: 76.8
    Pendapatan per capita: $7,600
    Populasi: 44 Juta
    Ini merupakan negara termiskin yang tersenarai dalam top 10. Mungkin kerana kurang pembangunan maka banyak lagi alam sekitar yang terpelihara dan menyebabkan Columbia menjadi negara yang bersih.
    9) Cuba

    Cuba

    EPI score: 78.1
    Pendapatan per capita: $8,500
    Populasi: 11.3 Juta
    Walaupun Cuba merupakan negra fahaman komunis, namun ia berjaya membuktikan bahawa ia bukan satu penghalang untuk menjadi negara yang bersih.. hohoo
    8) Austria

    Austria

    EPI score: 78.1
    Pendapatan per capita: $35,000
    Populasi: 8.3 Juta
    Austria memang terkenal dengan negara yang cantik, dan sila jangan keliru Austria dengan Australia ye.. hoho kedua-duanya adalah negara yang berbeza
    7) France

    France

    EPI score: 78.2
    Pendapatan per capita: $31,000
    Populasi: 62 Juta
    France merupakan negara yang paling ramai populasi dalam senarai Top 10 ini tetapi ia tidak menghalangnya utnuk menjadi negara yang bersih. Dipercayai, kualiti udara dan air di France sangat tinggi.. hmm

    6) Mauritius


    Mauritius

    EPI score: 80.6
    Pendapatan per capita: $10,000
    Populasi: 1.3 Juta
    Mauritius adalah satu kelpulauan kecil di lautan India, mungkin kerana tempatnya yang agak terpencil menyebabkan populasinya sangat rendah. Tetapi ia juga merupakan tarikan pelancong yang inginkan udara segar dan bersih serta tempat yang sunyi dan bersih
    5) Norway



    EPI score: 81.1
    Pendapatan per capita: $48,000
    Populasi: 4.7 Juta
    hohoho aku tak tau nak tulis apa pasal norway ni.. tapi apa yang aku boleh katakan, ia antara negara yang mempunyai pendapatan perkapita yang sangat tinggi tapi masih boleh mengekalkan kebersihan.. bravo

    4) Sweden


    Sweden

    EPI score: 86
    Pendapatan per capita: $33,400
    Populasi: 9.1 Juta
    Agak jauh beza antara negara di tangga ke 5 dan ke 4. Sweeden sentiasa mengekalkan kehijauan di negara itu dan sering berlawan dengan negara sekeliling untuk menjadi negara yang paling hijau
    3) Costa Rica

    Costa Rica

    EPI score: 86.4
    Pendapatan per capita: $9,600
    Populasi: 4.5 Juta
    Negara yang sedang miskin dan sedang membangun ini berada di tangga ke 3. Dengan kekayaan hasil bumi yang pelbagai dan banyak hutan yang terjaga mampu menjadikan Costa Rica negara yang bersih dan cantik
    2) Switzerland

    Switzerland

    EPI score: 89.1
    Pendapatan per capita: $37,000
    Populasi: 7.6 Juta
    Switzerland merupakan negara yang mempunyai tinggi scorenya dalam kualiti air, diodiversiti dan sebagainya. Tetapi sama seperti negara maju yang lain, tahap udaranya agak kurang sedikit.. sikit je kurang

    1) Iceland


    Iceland

    EPI score: 93.5
    Pendapatan per capita: $36,000
    Populasi: 311,000
    Hohoho Iceland merupakan negara yang paling bersih di dunia.. mungkinkah sebab populasinya sedikit dan kurang manusia yang tak bertanggungjawab untuk mencemarkan negara itu? hahaha
    Malaysia? tempat ke 54

    The Eye On Malaysia

    EPI score: 65.0
    Pendapatan per capita: $12,205
    Populasi: 26,549,500









    Last edited by D.; 30-03-2013 at 08:59 PM.
    "Kepala Hotak Kamu"
    "Kepala Bana Kamu"
    "Kepala Hotak Kamu Kemballi"

  2. # ADS
    Circuit advertisement
    Join Date
    Always
    Location
    Advertising world
    Age
    2010
    Posts
    Many
     

  3. #2
    Status
    Offline
    wutari's Avatar
    Gempak Lover
    Join Date
    Jan 2010
    Location
    Nilai
    Posts
    441
    Post Thanks / Like
    Mentioned
    0 Post(s)

    Default

    26 juta da ek..byk sungguh manusia kt situ...

  4. #3
    Status
    Offline
    fedora's Avatar
    Gempak Hardcore
    Join Date
    Jan 2013
    Location
    Petaling Jaya
    Posts
    1,351
    Post Thanks / Like
    Mentioned
    2 Post(s)

    Default

    Japan tak termasuk ker...
    Penang | Petaling Jaya | Kuala Lumpur

  5. #4
    Status
    Offline
    mp3
    mp3's Avatar
    King Of Gempak
    Join Date
    Jul 2010
    Location
    الإسكندرية
    Posts
    17,284
    Post Thanks / Like
    Mentioned
    75 Post(s)

    Default

    aku kalau boleh nak g ke sume negara tu...
    http://www.gempak.org/forum/usersiggy/sigpic28142_4.gif

  6. #5
    Status
    Offline
    Amir2985's Avatar
    Gempak Hardcore
    Join Date
    Aug 2011
    Location
    Kyoto..Meiji Era
    Posts
    1,135
    Post Thanks / Like
    Mentioned
    1 Post(s)

    Default

    Oh Malaysiaku..jauhnya kedudukan mu...

  7. #6
    Status
    Offline
    pzul's Avatar
    Gempak Hardcore
    Join Date
    Jan 2010
    Location
    marikh
    Posts
    1,868
    Post Thanks / Like
    Mentioned
    0 Post(s)

    Default

    spe ckp japan bersih
    japan sme mcm malaysia je
    depan2 bersih lar.. blakang2 kotor

  8. #7
    Status
    Offline
    whyd87's Avatar
    Gempak SuperStar
    Join Date
    Sep 2010
    Posts
    937
    Post Thanks / Like
    Mentioned
    0 Post(s)

    Default

    kita kat malaysia kurang kesedaran menjaga kebersihan walaupun Islam mengajar kita Kebersihan itu sebahagian dari iman...
    kadang2 aku sndiri pon fail gak bab kebersihan ni..

  9. #8
    Status
    Offline
    hasangempak's Avatar
    Gempak Senior
    Join Date
    Oct 2010
    Posts
    117
    Post Thanks / Like
    Mentioned
    0 Post(s)

    Default

    asyik tjuk gambar sungai dan laut mmg la cantik..

  10. #9
    Status
    Offline
    uzumaki kushina's Avatar
    Gempak Senior
    Join Date
    Nov 2012
    Location
    !c#!R@kU r@MeN
    Posts
    214
    Post Thanks / Like
    Mentioned
    0 Post(s)

    Default

    singapore pun xde...ingat singapore bersih sangat ~~

  11. #10
    Status
    Offline
    ~KING~'s Avatar
    Gempak Super Hardcore
    Join Date
    Mar 2011
    Location
    tepi sungai.. *_*
    Posts
    2,659
    Post Thanks / Like
    Mentioned
    12 Post(s)

    Default

    Quote @uzumaki kushina View Post
    singapore pun xde...ingat singapore bersih sangat ~~
    ko pikir singapore,aq dlm kepale dok pikiq kenape indonesia xde pom..

Page 1 of 2 12 LastLast

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

User Tag List

Bookmarks

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •