Close
Login to Your Account


Results 1 to 9 of 9
  1. #1
    Status
    Offline
    Anak Pakman's Avatar
    King Of Gempak
    Join Date
    Aug 2011
    Location
    Kepala Batas, Pulau Pinang
    Posts
    10,309
    Post Thanks / Like
    Mentioned
    2 Post(s)

    Default Lelaki dewasa sunat dua kali

    APAKAH hukumnya seorang lelaki dewasa berkhatan kali kedua?

    Apakah kelebihannya dari sudut agama dan kesihatan?
    Sedangkan lelaki berkenaan sudah berkhatan sewaktu kecil dahulu.

    Malah dia kini menjadi ayah kepada enam anak dan 5 cucu.


    Harap Dr dapat menjelaskan mengenai perkara ini.



    ANIDA,
    Selangor



    Berkhitan mempunyai kelebihan dari sudut agama dan kesihatan. Ini jelas apabila Rasulullah s.a.w bersabda: “Lima perkara termasuk (sunnah-sunnah) fitrah:
    khitan, mencukur bulu kemaluan, memendekkan kumis, memotong kuku dan mencabut bulu ketiak.” (Muttafaq ‘alaih).

    Kesemua sunnah fitrah yang disuruh Rasulullah di atas bertujuan menjaga kebersihan diri (taharah).

    Ia adalah perkara penting bagi mencapai kesempurnaan agama seseorang selain bertujuan untuk menjaga kesihatan.

    Menurut mazhab Shafie, berkhitan adalah wajib bagi kedua-dua anak lelaki dan perempuan.

    Berlainan dengan mazhab Hanafi menganggap berkhitan hanya sunat.

    Manakala mazhab Hanbali menghukumkan wajib bagi anak lelaki dan sunat bagi anak perempuan.

    Bagi yang sudah dewasa atau tua, berkhitan untuk kali kedua hanya dibenarkan apabila khitan yang pertama tidak sempurna seperti kulit kemaluan tumbuh semula dan sebagainya.

    Sekiranya ia hanya sekadar suka-suka, ia makruh atau membawa kepada haram kerana boleh mengabaikan nafkah batin kepada isteri.






  2. # ADS
    Circuit advertisement
    Join Date
    Always
    Location
    Advertising world
    Posts
    Many
     

  3. #2
    Status
    Offline
    SchzPutra's Avatar
    King Of Gempak
    Join Date
    Oct 2009
    Location
    "What U Give U Get Back"
    Posts
    19,534
    Post Thanks / Like
    Mentioned
    24 Post(s)

    Default

    mmg betul da ni...cuma kalau kita berkhatan utk kali kedua tu apa tujuan?

    http://3.bp.blogspot.com/-Issgg51LEpc/UPDeXfqpiRI/AAAAAAAABr0/gitAf6kEkIk/s320/thanks.gif

  4. #3
    Status
    Offline
    Hanx's Avatar
    King Of Gempak
    Join Date
    Dec 2009
    Location
    Pasir Mas,Kelantan
    Posts
    8,439
    Post Thanks / Like
    Mentioned
    0 Post(s)

    Default

    Quote @Joe View Post
    mmg betul da ni...cuma kalau kita berkhatan utk kali kedua tu apa tujuan?
    .....berkhatan untuk kali kedua hanya dibenarkan apabila khatan yang pertama tidak sempurna seperti kulit kemaluan tumbuh semula dan sebagainya.
    Last edited by Hanx; 12-05-2012 at 11:27 PM.


    Sejarah tetap sejarah itu membuat negara kita menjadi kuat kalau kita memahami sejarah bukan mendengar dijadikan nafsu dendam.

  5. #4
    SOL BADGUY
    SOL BADGUY's Avatar

    Default

    seram nih

  6. #5
    Status
    Offline
    fajar's Avatar
    Gempak Super Hardcore
    Join Date
    May 2011
    Location
    Kg Binjai, Kelantan
    Age
    26
    Posts
    3,636
    Post Thanks / Like
    Mentioned
    0 Post(s)

    Default

    Dah tumbuh keterlaluan tu..elok potong la lagi skali..
    Bersyukurlah dengan apa yang ada..

  7. #6
    Status
    Offline
    luq_haqem's Avatar
    King Of Gempak
    Join Date
    May 2010
    Posts
    16,327
    Post Thanks / Like
    Mentioned
    5 Post(s)

    Default

    amboih smpai dua kali bersunat... heheh
    Ok Ok Ok saya tahu saya lelaki yang kacak, Terima Kasih sebab bukak signature nih

  8. #7
    Status
    Offline
    odeng's Avatar
    Gempak Hardcore
    Join Date
    Apr 2010
    Location
    MUAR bandar diraja
    Posts
    2,062
    Post Thanks / Like
    Mentioned
    1 Post(s)

    Default

    kulop dia tumbuh balik kot..hahaha


  9. #8
    Status
    Offline
    Adamantium's Avatar
    Gempak Newbie
    Join Date
    Jun 2012
    Location
    out-of-date
    Posts
    41
    Post Thanks / Like
    Mentioned
    0 Post(s)

    Default

    maaflah kalu aku nak offtopik kejap, aku nak bukak topik, tp tak pandai nak buat ayat plak, aku nak tahu pimikiran orang melayu islam tentang berkhatan atau bersunat,

    Adakah orang melayu menganggap, budak2 yg telah bersunat, contohnya budak tu umor dia 7 tahun tapi dia telah bersunat, jadi bolehlah dia sembahyang kat saf hadapan,

    Sebab aku tgk kat masjid, org2 tua yg jenis educated konon, tp bawak anak dia gi sembahyang kat masjid, dan suruh duk kat tepi dia sembahyang kat saf hadapan, mana boleh mcm tu, sebab budak tu tak akil baligh lagi walaupun sudah bersunat. (niat dia bagus, tp cara salh)

    Aku tgk ada ustaz tu suh anak dia duk saf belakang, tp ada kepatut dia cakap, anak dia dah bersunat..
    Last edited by Adamantium; 25-06-2012 at 11:45 PM.
    Thank you, thank you, thank you, you're far too kind.

  10. #9
    Status
    Offline
    blackgunsess's Avatar
    Gempak SuperStar
    Join Date
    Jul 2010
    Location
    Paris Militant
    Posts
    762
    Post Thanks / Like
    Mentioned
    0 Post(s)

    Default

    hehe,.. potong sak la,..

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

User Tag List

Bookmarks

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •