DAFTAR
Close
Login to Your Account
Results 1 to 9 of 9
  1. King Of Gempak Anak Pakman's Avatar
    Status
    Offline
    Join Date
    Aug 2011
    Location
    Kepala Batas, Pulau Pinang
    Posts
    10,309
    Post Thanks / Like
    Mentioned
    2 Post(s)
    #1
    APAKAH hukumnya seorang lelaki dewasa berkhatan kali kedua?

    Apakah kelebihannya dari sudut agama dan kesihatan?
    Sedangkan lelaki berkenaan sudah berkhatan sewaktu kecil dahulu.

    Malah dia kini menjadi ayah kepada enam anak dan 5 cucu.


    Harap Dr dapat menjelaskan mengenai perkara ini.



    ANIDA,
    Selangor



    Berkhitan mempunyai kelebihan dari sudut agama dan kesihatan. Ini jelas apabila Rasulullah s.a.w bersabda: “Lima perkara termasuk (sunnah-sunnah) fitrah:
    khitan, mencukur bulu kemaluan, memendekkan kumis, memotong kuku dan mencabut bulu ketiak.” (Muttafaq ‘alaih).

    Kesemua sunnah fitrah yang disuruh Rasulullah di atas bertujuan menjaga kebersihan diri (taharah).

    Ia adalah perkara penting bagi mencapai kesempurnaan agama seseorang selain bertujuan untuk menjaga kesihatan.

    Menurut mazhab Shafie, berkhitan adalah wajib bagi kedua-dua anak lelaki dan perempuan.

    Berlainan dengan mazhab Hanafi menganggap berkhitan hanya sunat.

    Manakala mazhab Hanbali menghukumkan wajib bagi anak lelaki dan sunat bagi anak perempuan.

    Bagi yang sudah dewasa atau tua, berkhitan untuk kali kedua hanya dibenarkan apabila khitan yang pertama tidak sempurna seperti kulit kemaluan tumbuh semula dan sebagainya.

    Sekiranya ia hanya sekadar suka-suka, ia makruh atau membawa kepada haram kerana boleh mengabaikan nafkah batin kepada isteri.



  2. # ADS
    Circuit advertisement
    Join Date
    Always
    Location
    Advertising world
    Posts
    Many
     

  3. King Of Gempak
    Status
    Offline
    Join Date
    Oct 2009
    Location
    "What U Give U Get Back"
    Posts
    19,536
    Post Thanks / Like
    Mentioned
    24 Post(s)
    #2
    mmg betul da ni...cuma kalau kita berkhatan utk kali kedua tu apa tujuan?

    http://3.bp.blogspot.com/-Issgg51LEpc/UPDeXfqpiRI/AAAAAAAABr0/gitAf6kEkIk/s320/thanks.gif

  4. King Of Gempak Hanx's Avatar
    Status
    Offline
    Join Date
    Dec 2009
    Location
    Pasir Mas,Kelantan
    Posts
    8,442
    Post Thanks / Like
    Mentioned
    0 Post(s)
    #3
    Quote @Joe View Post
    mmg betul da ni...cuma kalau kita berkhatan utk kali kedua tu apa tujuan?
    .....berkhatan untuk kali kedua hanya dibenarkan apabila khatan yang pertama tidak sempurna seperti kulit kemaluan tumbuh semula dan sebagainya.
    Last edited by Hanx; 12-05-2012 at 11:27 PM.


    Sejarah tetap sejarah itu membuat negara kita menjadi kuat kalau kita memahami sejarah bukan mendengar dijadikan nafsu dendam.

  5. SOL BADGUY
    Guest
    #4
    seram nih

  6. Gempak Super Hardcore fajar's Avatar
    Status
    Offline
    Join Date
    May 2011
    Location
    Kg Raja, Besut
    Posts
    3,637
    Post Thanks / Like
    Mentioned
    0 Post(s)
    #5
    Dah tumbuh keterlaluan tu..elok potong la lagi skali..
    Bersyukurlah dengan apa yang ada..

  7. King Of Gempak luq_haqem's Avatar
    Status
    Offline
    Join Date
    May 2010
    Posts
    16,860
    Post Thanks / Like
    Mentioned
    5 Post(s)
    #6
    amboih smpai dua kali bersunat... heheh
    Ok Ok Ok saya tahu saya lelaki yang kacak, Terima Kasih sebab bukak signature nih

  8. Gempak Hardcore odeng's Avatar
    Status
    Offline
    Join Date
    Apr 2010
    Location
    MUAR bandar diraja
    Posts
    2,062
    Post Thanks / Like
    Mentioned
    1 Post(s)
    #7
    kulop dia tumbuh balik kot..hahaha


  9. Gempak Newbie Adamantium's Avatar
    Status
    Offline
    Join Date
    Jun 2012
    Location
    out-of-date
    Posts
    42
    Post Thanks / Like
    Mentioned
    0 Post(s)
    #8
    maaflah kalu aku nak offtopik kejap, aku nak bukak topik, tp tak pandai nak buat ayat plak, aku nak tahu pimikiran orang melayu islam tentang berkhatan atau bersunat,

    Adakah orang melayu menganggap, budak2 yg telah bersunat, contohnya budak tu umor dia 7 tahun tapi dia telah bersunat, jadi bolehlah dia sembahyang kat saf hadapan,

    Sebab aku tgk kat masjid, org2 tua yg jenis educated konon, tp bawak anak dia gi sembahyang kat masjid, dan suruh duk kat tepi dia sembahyang kat saf hadapan, mana boleh mcm tu, sebab budak tu tak akil baligh lagi walaupun sudah bersunat. (niat dia bagus, tp cara salh)

    Aku tgk ada ustaz tu suh anak dia duk saf belakang, tp ada kepatut dia cakap, anak dia dah bersunat..
    Last edited by Adamantium; 25-06-2012 at 11:45 PM.
    Thank you, thank you, thank you, you're far too kind.

  10. Gempak SuperStar blackgunsess's Avatar
    Status
    Offline
    Join Date
    Jul 2010
    Location
    Paris Militant
    Posts
    762
    Post Thanks / Like
    Mentioned
    0 Post(s)
    #9
    hehe,.. potong sak la,..

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

User Tag List